Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Putte1
Här lägger man ner 6000 spänn på att laga t4:an för att få den genom besiktningen och vad händer....motorn börjar knacka!!!

Åker in på Mekonomen och ber en mek lyssna och han säger: sälj skiten på Blocket som reservdelsbil och köp en annan bil. Det kommer kosta mer att laga det här än bilen är värd. Tror det är nåt vevlager eller nåt :( fy faaaaaan!!!!!!!! Jävla piss!!!!!!
av benka1
Skicka en video fil på knacket så hör man oljudet inte säkert det behöver vara vevlager....
av Rådlös
Samtidigt kan du skriva om din rubrik. Kraftuttryck är en sak, det kan man diskutera för sig. Men en intetsägande rubrik hjälper inte så mycket. Anledningen till rubriker är ju att det skall fungera i en söksituation också. Hur många bilägare med trasiga bilar tror du söker på din rubrik?

Notera att jag inte är någon moderator. Jag bara tycker så ändå.
Användarvisningsbild
av vetten
VVT-drevet kan ju knacka en hel del också, försök att lyssna om ljudet kommer uppifrån motorn där kamremmen sitter.

Håller med föregående om att din rubrik är dålig, lätt att gå in och ändra för dej så ska du se att det kommer flera svar.
Användarvisningsbild
av Perra83
Putte1 skrev:Här lägger man ner 6000 spänn på att laga t4:an för att få den genom besiktningen och vad händer....motorn börjar knacka!!!!
Du menar att du fixar det som är mest akut innan besiktning?

Besiktningen ser ja som en chans att hitta sådant som jag inte har upptäckt själv. Ja vill i alla fall åka omkring i en trafiksäker bil varje dag.

Lager som lever fan går faktiskt att byta.
av Putte1
Hahaha...ja ok ok :) var en aning frustrerad när inlägget skrevs, håller med om att rubriken var helt usel!!! Ber om ursäkt.

Bilen i fråga är en s40 t4-00 fas 1 och den har gått snart 22000.

Det stoooora problemet är att eftersom jag inte kan ett smack om motorer/bilar, även om jag skulle vilja, så är jag i händerna på verkstäder så vill jag att bilen ska funka annars blir jag ruinerad. Jag kan inte byta lager om det nu är det som knackar? Utan det blir verkstad och dyyyyrt!!! Har kollat runt på forumet här och varit på tuben och lyssnat på inspelade vevlagerras och det låter exakt som ett sånt. Ljudet hörs när jag kommer upp i ca 3000 varv på 1:an, 2:an och fyran. 3:an verkar inte väsnas lika mycket och på 5:ans växel går inte att höra pga allt ljud i bilen vid körning.
av Putte1
Jo jag tänker som benka 1. Jag kör väl tills det rasar och byter till en v40 istället :wink:
Gillar verkligen dessa modeller, s/v40 bäst av alla Volvomodeller. Synd bara att jag skulle få tag i en bil som inte blivit omskött ordentligt. Själv har jag alltid varit noggrann med skötseln av de bilar jag haft, de behöver ju också kärlek :wink:

Tack för hjälpen iaf, återkommer säkerligen med fler frågor framöver och då kanske v40 frågor istället. Sitter faktiskt och kollar på Blocket just nu på ett par tre väldigt intressanta 2.0t och t4:or. Vilken av motoralternativen tror ni är bäst? Kan det va så att t4 är ett sämre köp pga ynglingar med blyfötter oftare kör slut på dessa? Vilka årsmodeller ska man passa sig för? Är det nån årsmodell som är mycket sämre? Jag ser en väldigt fin v40 t4-98 på Blocket som gått 18200 för 12.000 och en 2.0t-00 fas1 för samma pris som gått ca 16000 väldigt fina båda, frågan är ju om det är bättre köpa 2.0t? Kanske inte lika buskörd?

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]