Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, igår då jag var ute och nöjeskörde lite grann, så slår från ingenstans oljelampan på och motorn stängs omedelbart av. Bad en vän hämta lite olja så fyllde på och körde långsamt hemåt, ingen oljelampa då, men något fick bilen att gå dåligt, tex när jag skulle svänga och var tvungen att stanna så ville bilen inte alls varva över 1.2k. Släppte gasen till tomgång och kunde sen varva som vanligt, höll mig på max 1.5k hela vägen dock. Körde ca 5km så hände samma grej igen, la i lite mer i tron att någonting läckte mycket, körde långsamt hem och lät bilen stå. Kollade under bilen imorse och endast några få droppar hade nått marken, precis under bakdelen av maskin, samt turbon. Ända orsaken jag kan tänka mig är att fästet för oljeslangen vid turbln läcker, för där finns olja men inte speciellt mycket. Bör också nämnas att det finns mer än tillräckligt med olja i motorn. Tänkte börja med att byta oljefilter och olja, kolla om det läcker mycket vid turbon och eventuellt byta o ring och packningar. Kanske oljesensor? Är inte världens kunnigaste inom detta område så alla råd uppskattas! Bilen är förövrigt en v40 1.9tdi -02. Tacksam för svar!
kollar man inte oljestickan innan man fyller på? man kan ju inte ta för givet att oljenivån är låg "bara" för att "oljelampan" nivå eller oljetryck? tycker att det hela är lite märkligt,att motorn stanna för att "oljelampan" tänds?!
Dåligt skrivet av mig. Kollade såklart, nivån var låg så läcker en aning gör det någonstans, men såhär i efterhand såkan jag lugnt säga att det har något med oljetryck att göra. Dock vet jag inte om det kan få bilen att uppföra sig som den gjorde/gör?
Dåligt skrivet av mig. Kollade såklart, nivån var låg så läcker en aning gör det någonstans, men såhär i efterhand såkan jag lugnt säga att det har något med oljetryck att göra. Dock vet jag inte om det kan få bilen att uppföra sig som den gjorde/gör?

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]