Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå volvomän.
Bromsen på min V40 har på kort tid blivit dödligt dålig. Vid första inbromsningen går pedalen i princip i botten, ändå är det knappt att man får stopp på bilen. ABS:en börjar jobba också men bromsen är så dålig att hjulen aldrig hack-låser sig. Om man däremot trampar en gång till tar bromsen helt OK.

Övriga iakttagelser:

När man väl pumpat upp tryck i pedalen håller den sig där, den sjunker inte. När man pumpar upp tryck med motorn avstängd och sen startar motorn sjunker pedalen något (som den ska) men inte ända ner i botten. Handbromsen funkar som den ska, skivorna är inte katastrofalt dåliga (rostiga i kanterna men blanka och fina på bromsytorna) och det finns bra med material kvar på beläggen fram och bak. Har även motionerat bromskolvarna och konstaterat att damasken på oket vänster fram är kass men att kolven rör sig och är lätt att trycka in. Inga synliga läckage och bromsvätskenivån är stabil. Nipplarna är så rostiga att jag inte kunnat lufta bromsarna, men å andra sidan har systemet aldrig varit öppnat.

Varför har pedalvägen blivit så lång och bromsen så dålig på första trampet?

Har ingen lust att köpa nya ok, slangar mm då bilen i övrigt är på väg att rosta bort. VIll egentligen bara kunna köra den över vintern - dock helst med hyfsat fungerande bromsar.

Svar och teorier högst välkomna!
Låter som du kan fått luft i systemet ... oavsett om det är oskruvat eller inte.
Luft var det. Lyckades få loss de rostiga nipplarna genom att knacka på en torxhylsa. Satte i nya nipplar, luftade och vips blev bromsverkan kanon! :D Det kan uppenbarligen komma luft i systemet trots att man vare sig öppnat det eller haft för låg nivå i behållaren.
Klart slut.

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]