Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en Volvo S40 -98 som har problemet att den dör efter ett tag.

Lamdalampan lyser men den går normalt, och ingen skillnad på bränsleförbrukning vad jag kan se. Efter ett tag så bluddrar den till och dör när man ger gas. Startar man den så fungerar den på tomgång, men dör när man gasar.

ar jag felsökt med mitt OBDII diagnosverktyg och fick då 2 fel.

P0102 : MAF or VAF A Circuit Low Input
och
P0340 : Camshaft Position Sensor A-Bank 1 Circuit Malfunction

P0340-meddelandet är väl fel värde från kamaxellägesgivaren? Kan det vara så enkelt att det är den som är felet, eller brukar det vara andra saker som ger det där felet?

P0102 meddelandet förstår jag inte riktigt vad det är eller kan vara. Någon som vet?

Sen en fråga till. När jag söker efter kamaxellägesgivare så hittar jag inget på bildelsbasen eller dyl. Heter den något annat? Enda givaren jag kan tänka mig är rätt när jag kollar där är Varvtal / tändläge givare, kan det stämma? Vart sitter då denna givare?

Regnr på bilen är LRE233 Kan någon vänlig person hjälpa mig att hitta rätt givare och länka, då det verkar finnas massa olika sorter :D

Behövs mer info så får ni gärna hojta till :)
Pröva att ta bort kontakten till lmm ingen reaktion(förutom ny felkod) så är det den som är paj..
Såg att du hade en 2,0 T o vad jag vet sitter det ingen kamaxelgivare på dom inte på min t4-98 iaf...
Kan vara nått med tomgångs motorn där sitter det en kontakt,kolla den o gärna alla anslutningar på insuget...
Men troligast luftmängdmätaren som knasar om man ska tro på felkoden...
Är det tänd,vevaxel givaren som är paj borde den inte starta tycker man?
Ska prova det imorgon så får man se.

Var ut igårkväll och skulle flytta den en bit men fick inte igång den då. Kan hända att batteriet är på gränsen då den stått ett tag. Men borde gå igång. Så kanske är tändlägesgivaren som är lite dålig också? Ska iaf prova rycka LMM imorgon och se om det är någon skillnad. Bilen bör väl börja gå ganska oroligt om jag rycker LMM och den fungerar som den ska väl?
Är luft mängdmätaren hel så blir det en felkod på den om du rycker kontakten,men det behöver ej betyda att den går sämre
den hamnar i limp mode ,alltså turbon kommer ej ladda fullt utan går i save mode!(ecu)
Är det fel på den så kan den gå bättre eftersom limp mode gör att den kan gå så man kan köra till verkstad!
Menar mest om du känner nån skillnad,ingen skillnad troligt vis nåt annat fel.säkert vevaxelgivaren den kan ge skumma symtom
O finns en hel drös med andra fel som kan vara svårt o tyda -men drar man kontakt så kanske man förstår tills slut o du har ju obd-11
mätare så då ser man skillnaden på felkoder..
Kan du kolla vad generatorn laddar måste vara över 14 volt o batteriet måste vara på runt 12,5 volt annars kan det bli helt fel..
Har varit och inhandlat mig en begagnad LMM och bytt, men ingen skillnad (vet ju inte med säkerhet att den begagnade funkar iofs) Nu är den väldigt svårstartad. Den startar till men dör efter en kort stund och går sen inte att starta, då står den bara och tuggar på starten.

Har säkert inget med det här att göra, men den tickar på ett relä nere till vänster bakom huvöppnaren när man vrider på tändningen. "MB953383 Flasher Unit UH2 12V 72BM000 >PA6-GF30<" står det på det relät.

Bör jag testa byta vevaxelgivaren om den är svårstartad? Eller vad rekommenderar ni? :)
Ja du har ju iofs fått en felkod på vevaxelgivaren vilket om jag fattar rätt är samma sak som tändlägesgivare kallas även hallgivare rätta mej om jag har fel, det kan ju kanske bara är så att det är dålig kontakt vid den testa att göra rent kontakten vid den.
Har nu testat att byta varvtals/tändlägesgivare.

http://autobas.bds.se/tech_pics/BMP/BMP ... 101030.JPG

men utan resultat. Den tuggar bara på startmotorn och vill inte starta.

Har även bytt LMM tidigare men även där utan resultat.

Bilen går alltså inte igång alls just nu.

Några tips på vad man kan felsöka vidare? Bilen har stått i ett drygt år innan jag köpte den, kan det vara något med bränslet eller dyl efter det? Men känns som att den borde tända till lite iaf någon gång om det hade varit så?

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]