Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej Volvokännare!
För någon vecka sedan började hela bilen skaka när den kördes i 90 km/h och hastigheter däröver. Styrningen kändes däremot normal och inga vibrationer kändes i ratten. Ingen skillnad när man använde bromsen, vibrationerna fortsatte.

Gissade att det var något hjulrelaterat och testade idag att skifta plats på hjulen. Har nu konstaterat att det hjul som förr satt höger bak och numera höger fram plötsligt blivit EXTREMT obalanserat alternativ ovalt. Detta eftersom skakningarna finns kvar med den skillnad att bilen nu tydligt drar åt höger. Inte bara vid broms utan även vid vanlig körning i lägre hastigheter.

Däcken är fyra år gamla Nokian i3 och har 5 mm mönsterdjup. Samtliga zinkvikter sitter kvar och inget däck har synliga skador. Vad jag vet har varken jag eller hustrun kört på något, och dessutom satt ju däcket bak när vibrationerna började och bakdäcken brukar ju vara hyfsat förskonade de värsta smällarna. Fälgarna (original aluminium) ser också OK ut rent okulärt.

Vad kan ha hänt och vad kan göras? Kan en däckfirma lyckas balansera upp eländet trots att det skakar så pass mycket? (Har haft hyrbilar med verkliga bulor på däcksidorna men dessa har inte vibrarat alls). Eller är det ny fälg + däck som gäller? ??:-/
Däck eller fälg bör ju ha synbara skador efter din beskrivning pga den plötsligt kraftiga obalansen såvida det inte rör sig om en extremt ovanlig inre förflyttning av stomme eller kord i däcket.Säker på att det är fälg och däck som plötsligt bidragit till denna obalans !?.Och om så är fallet hur är det med lufttrycket och hjulinställningen när du skriver att bilen vill dra åt det håll som fälgen / däcket sitter på.
PTV skrev:Säker på att det är fälg och däck som plötsligt bidragit till denna obalans !?.Och om så är fallet hur är det med lufttrycket och hjulinställningen när du skriver att bilen vill dra åt det håll som fälgen / däcket sitter på.
Tämligen säker eftersom det var först när jag bytte plats på fram- och bakdäck som bilen började dra snett. När det misstänkta däcket satt bak var det som sagt enbart skakningar och då kan man väl även utesluta hjulinställningen. Luftryck också kollat som sagt.

Separation i däcket kan eventuellt vara boven. Lite läskigt så fall eftersom Nokian inte brukar göra dåliga däck och dessa har som sagt 5 mm mönster kvar... Går separation att konstatera med blotta ögat och vad ska man titta efter?

Vad tror ni - är det någon idé att ta däcket till en gummiverkstad och vad kan de i så fall göra? ??:-/
av rid54
De gummiverkstäder jag haft att göra med har varit hjälpsamma och bra att ha att göra med. Du kan knappast förlora mer än nån hundring på att få ett professionellt utlåtande om ditt hjul. Med tanke på att det är en viktig komponent är det inte någon dum idé tycker jag. Sätt det dåliga hjulet bak om du ska köra annat än korta bitar i låg fart; ett haveri på ett framhjul är inte skoj. (inte bak heller, men mindre akut fara)
Hoppla!
Var en sväng förbi gummigubben och han konstaterade att däcket hade separerat, det är ingen bula utan mer som en valk runt om. Inte konstigt att det blev guppigt, får väl vara glad att det inte exploderade :-O)
Lite besviken då jag trodde att Nokian gjorde kvalitetsdäck. Visserligen är de daterade 2009 men de har som sagt 5 mm mönsterdjup och borde haft många mil kvar att ge. Reservdäcket visade sig tack och lov INTE vara ett leksaksdäck utan ett helt OK Vredestein som nu jag slängt på i väntan på vintern.Om det blir nytt däck till våren får rosten avgöra...
Hade samma problem med mina 19 tums lågprisdäck av märket Achilles. Fick separation på båda framhjulen med 100 mils mellanrum. Skakade o levde om plus att bilen drog snett. Kollade på däcket när det inte satt på bilen och det var separation på innersidan av slitbanan på halva däckets omkrets så det vart både vibrationer i höjdled samt att bilen ville vandra utåt sidan på vägen.

Hade 6 mm kvar på dem så det sved lite att köpa nya men jag böt iaf märke denna gång. Köpte fälgarna med Achillesdäcken monterade annars hade jag helt klart valt andra däck från början.

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]