Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OutKaszt
Har en V40 1.8 som bara klickar när man vrider om nyckeln. Batteriet är inte de nyaste men provade med ett nytt batteri och det blev ingen skillnad. Köpte en ny startmotor på skroten som skulle vara testad. Monterade denna helt korrekt och vred sedan om nyckeln, det klickade till i två sek. och sedan drog bilfan igång, men när jag skulle prova igen så händer inget annat än att den står och klickar oavbrutet.

Batterispänningen var 12.7V när den gick igång och 12.4V när den inte gick igång. Är denna startmotor också defekt eller kan det vara något strul med batteriet trots att det ska vara OK. Har mätt volten med en Fluke multimeter, så den ljuger inte.
Användarvisningsbild
av MartinS
Kolla alla anslutningar mellan batteri och motor, startmotor och batteri etc.

Vad har du för spänning när du försöker starta?
av OutKaszt
Har kollat ta mig fasen alla kablar, till pluspolen på startmotorn har jag 12,7V, har även bra jord mellan - polen och motorn. Har ändå skalat om jordkabel och rengjort alla polkontakter bara för att utesluta det helt. Men ingen skillnad.

Kom precis in från att ha slitit ut hela startmotorn igen och testat den direkt mot polerna på samma batteri. Denna startmotor har bara två anslutningar (bortsett jord). När jag ansluter mot en av polerna så snurrar startmotorn utav bara h-vete, men solenoiden löser inte ut. Ansluter jag däremot mot bara solenoiden så skjuter den ut drevet och snurrar, dock betydligt mer lågvarvat än när jag anslöt mot första kontakten.

Min gissning är då att startmotorn är OK, är dock ingen expert på området men någon annan får väl kommentera om jag har fel.

Vad mer kan det vara förutom batteri och startmotor och kablage däremellan?!

EDIT: Kollade även spänningen till kontakten på solenoiden när jag vred på nyckeln och det visade över 11V. Något fel där?
av benka1
[quote="OutKaszt"]Har kollat ta mig fasen alla kablar, till pluspolen på startmotorn har jag 12,7V, har även bra jord mellan - polen och motorn. Har ändå skalat om jordkabel och rengjort alla polkontakter bara för att utesluta det helt. Men ingen skillnad.

Kom precis in från att ha slitit ut hela startmotorn igen och testat den direkt mot polerna på samma batteri. Denna startmotor har bara två anslutningar (bortsett jord). När jag ansluter mot en av polerna så snurrar startmotorn utav bara h-vete, men solenoiden löser inte ut. Ansluter jag däremot mot bara solenoiden så skjuter den ut drevet och snurrar, dock betydligt mer lågvarvat än när jag anslöt mot första kontakten.

Min gissning är då att startmotorn är OK, är dock ingen expert på området men någon annan får väl kommentera om jag har fel.

Vad mer kan det vara förutom batteri och startmotor och kablage däremellan?!

EDIT: Kollade även spänningen till kontakten på solenoiden när jag vred på nyckeln och det visade över 11V. Något fel där?[/quote
Tror det,ska vara högre spänning på solenoiden annars klickar det bara..spänningsfall eller dyligt,tändlås möjligt fel,verka finnas nån
skyddkrets sjunker det under ett visst volt tal så kickar ej startmotorn igång så har min varit då batterie spänningen sjunker till en viss nivå då klickar det bara inte som äldre bilar där gåt det segdra start motorn ett tag..
av OutKaszt
Kan man felsöka tändningslåset på något vänster? Eller vad spänningsfallet beror på? Har bara tänkt ha bilen 2-3 månader till, sedan åker skiten på skroten. Men måste få igång den så den rullar ett tag till, kan man (om de nu är fel på tändningslåset) göra någon nödlösning på starten? Funkar det att dra en återfjädrande startknapp in i kupén? Dvs från + pol till solenoiden och en brytare emellan?

Frågan är väl vad fasen de ska vara för knapp, är ju ganska mycket last på den kabeln så med en vanlig brytare lär det ju spruta gnistor :/
av benka1
Starta motorn då du rullar igång den?solenoiden drar ju ej mycket ampere så det borde funka..
om du mätte batteriet med motorn i gång så skall det visa vad generatorn ger i spänning,typ 14volt helst mer..
av OutKaszt
benka1 skrev:Starta motorn då du rullar igång den?solenoiden drar ju ej mycket ampere så det borde funka..
om du mätte batteriet med motorn i gång så skall det visa vad generatorn ger i spänning,typ 14volt helst mer..
Nä har inte provat rulla igång den, den kan starta på nyckel ibland, men ytterst sällan. Så då är det ju givet att den bör dra igång vid rullning. Problemet är ju att startmotorn inte gör det den ska.

Ska prova koppla i startmotorn utan att ha den fastsatt och se hur den beter sig imorgon. Får bara dra en separat - ledare till den.
Användarvisningsbild
av vetten
Du ska ha ström på där stora pluskabeln ska sitta minus i chassit på startmotorn sen ska du sätta ström på det lilla stiftet så ska selenoiden hoppa fram och startmotor gå igång, gjorde du så?
Annat du kan testa är ju att pröva med en annan startnyckel om det ev. är något fel i nyckeln.

Om du ska sätta en startknappen så ska den kopplas på det lilla stiftet på startmotorn och sen ström till startknappen, ström kan du nog ta från tändningslåset.
av OutKaszt
vetten skrev:Du ska ha ström på där stora pluskabeln ska sitta minus i chassit på startmotorn sen ska du sätta ström på det lilla stiftet så ska selenoiden hoppa fram och startmotor gå igång, gjorde du så?
Annat du kan testa är ju att pröva med en annan startnyckel om det ev. är något fel i nyckeln.

Om du ska sätta en startknappen så ska den kopplas på det lilla stiftet på startmotorn och sen ström till startknappen, ström kan du nog ta från tändningslåset.
Jorå precis så jag gjorde. Har även haft startmotorn i bilens kablage, men startmotorn hängandes för att se vad som händer när jag vrider om nyckeln, och visst slår den till och går som den ska. Monterade sedan tillbaka den idag och lyckades få bilen att starta flera gånger, men sedan blev det samma sak igen... klick klick klick. Kollade batteriet och det var nog med spänning så de räcker och blir över.

Har även rivit mig fram till tändningslåset för att kika lite. Är fem kablar som går in till en liten vit plast kista med diverse kopparstift, öppnade upp denna och allt såg bra ut, inga tecken på brända ytor. Även den lilla pinnen som vrider om denna i samband med att man vrider på nyckeln fungerar som den ska.

Vart de fem kablarna sedan går vet jag inte, upp mot instrumenteringen i alla fall. Känns som att felet borde ligga någonstans mellan tändningslåset och kabeln till solenoiden, men vad finns däremellan? Som sagt, är ingen expert på bilel, håller mig mer till de mekaniska
Användarvisningsbild
av vetten
Testa och bara dra en lös kabel från det lilla stiftet på startmotorn sätt på tändningen och sätt sen andra änden på kabeln mot plus på batteriet om startmotorn funkar då så är det troligen fel någonstans i tändningslåset eller på vägen därifrån.

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]