Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wooglepie
Hej,

Jag letar efter en ny växellåda till min S40, det är en 2.0(i?) från 2001. Nuvarande växellåda heter M56H och det står 4.25 skriver på den vita lappen som sitter på växellåda. Antar att detta har med slutväxeln att göra?

Hur som helst, att hitta en likadan växellåda verkar lättare sagt än gjort då det verkar finnas ett mycket större utbud av växellådor för 2.0T och T4, även de växelådor jag hittat för 2.0 motorer har en annan slutväxel angiven, te.x 4.45.

Så min fråga är, hade det fungerat bra om jag satt dit en M56H växellåda för en 2.0 motor (utan turbo) men med 4.45 angivet istället för mina 4.25?

Jag antar att en turbolåda med en slutväxel på 4.0 inte hade fungerat bra?
Dock ser jag att många skrotfirmor som säljer 2.0T växellådor med beteckningen M56HB och slutväxel 4.0 anger det som en växellåda för 2.0i - 2.0T?

Jag har läst runt lite men jag har inte blivit mycket klokare, finns det någon som hade kunnat reda ut detta med växellådor för mig och andra som befinner sig i min situation?

Mvh!
av benka1
Om du går in på skruvat.se tex så kan du kolla vad som skiljer sig på drivaxlar,knutar det
är där det kanske ställer till sig,sen om slutväxeln är 4,45 så är det ju bra bilen blir starkare
fast sämre topp fart..fast det är ju max 110 på våra vägar.
av Wooglepie
Aha tack!

Ne toppfart är mindre viktigt. Förstår inte riktigt första delen av ditt svar men andra delen tolkar jag som att det skulle fungera fint att sätta in en växellåda till en nyare 2.0a, te.x en V40, 2.0 -2003 med en M56H växellåda på 4.45? Istället för mina 4.25?

Mvh.
Användarvisningsbild
av taxi
Jag tror han menade att du bör kolla så att din nya växellåda (om du inte hittar en exakt likadan) inte skiljer på andra punkter, tex så vore det ju kul om dina nuvarande drivaxlar passar i nya lådan.
av benka1
Sen är ju vissa wire styrd o andra med fast länkage från växelspaken,hydralisk koppling borde det vara på årsmodeller från 98-
o uppåt....fast byter man bara lådan så är kopplingen inget att bry sig om fast ingående axel kan ju vara olika,urtrampnings lager mm.

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]