Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Hej! Detta kan vara min första tråd i denna forumsdel, skål på er!

Är mitt uppe i isärtagning av motorn på kompisens bil för byte av topplockspackning, då jag började tänka att det kanske inte var 100% konstaterat att det är packningen som felar.
Det är en V40 2,0t -99, B4204T, vatten i oljan (mycket, och det är inte konstigt, för vattnet försvinner väldigt fort från kylsystemet).

Har inte tittat på turbon än, men är det möjligt att turbon kan gå sönder så att vatten och olja blandas? Är turbon ens vattenkyld? -tyckte jag såg ett vattenrör gå till turbon...

En positiv upptäckt har jag också gjort, på tal om något annat, kam- och vevaxeltolkar till 850/V70 20 ventiler passar denna fyrcylindriga volvo också :D
Senast redigerad av 2 taxi, redigerad totalt 0 gång.
taxi skrev:Hej! Detta kan vara min första tråd i denna forumsdel, skål på er!

Är mitt uppe i isärtagning av motorn på kompisens bil för byte av topplockspackning, då jag började tänka att det kanske inte var 100% konstaterat att det är packningen som felar.
Det är en V40 2,0t -99, B4204T, vatten i oljan (mycket, och det är inte konstigt, för vattnet försvinner väldigt fort från kylsystemet).

Har inte tittat på turbon än, men är det möjligt att turbon kan gå sönder så att vatten och olja blandas? Är turbon ens vattenkyld? -tyckte jag såg ett vattenrör gå till turbon...

En positiv upptäckt har jag också gjort, på tal om något annat, kam- och vevaxeltolkar till 850/V70 20 ventiler passar denna fyrcylindriga volvo också :D
Att tolken passar kan nog bero på att den fyrcylindriga 2.0 som sitter i V40 är en femma som man fimpat en cylinder på, i alla fall vad jag vet.

Mvh GK
Det förklarar ju saken, kanske också därför jag tycker att motorn ser bekant ut..
En annan sak jag funderar över: När vi tittar i Haynes-boken så ser det ut som att vi lika gärna kunde använt boken för 850, samma spännare till kamrem och drivrem som 850 bland annat. Inte ett ord om att det kan finnas variationer.
När vi sen tittar på bilen så stämmer ingenting: drivremsspännaren ser ut som på V70 -00, kamremsspännaren är INTE hydraulisk som i boken, och motorn har INTE VVT.

Detta att den saknar VVT gör mig såklart ingenting, har inte pillat på en sådan än.
Angående kamremsspännaren, vi kunde vrida på spaken ovanför den och ta loss remmen, är det bara att göra samma sak när remmen ska på igen? Eller är det en mer invecklad procedur?

Tack på förhand!
Spännaren ska ju tryckas ihop och låsas i inryckt läge med en lämplig borr eller dylikt, det kan vara lite knepigt att trycka ihop den men det går bra bara man tar det lugnt. Jag satte upp den i ett skruvstycke med mjuka backar för som skydd sen får man sakta pressa ihop den med skruvstycket, OBS att det går väldigt sakta att få ihop den helt bara att ta det lugnt och låta spännaren bestämma takten, sen ska den låsas genom ett litet hål så att den inte åker ut igen, när du återmonterar den så sätter du dit spännaren och drar ur borren eller vad du låst den med så att den kan glida ut igen. Använd inte någon mjuk ståltråd när du låser den i bottenläget eftersom spännaren är stark och kan klämma av ståltråden en smal borr är att rekomendera.

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]