- tis 26 aug 2014, 19:25
#893033
Hej! Jag är en tjej som köpte en V40 1.8 -03 (21500 mil) för en vecka sedan av en firma så den är genomgången och nybesiktad.(Nästa service om 700 mil) Denna första vecka har den gått massa mil; ca 250.
Allt började fint; jag var helnöjd. Dock låg förbrukningen på ca 0.75 vid långkörning. Mer än vad jag är van vid då jag har kört denna modell en del.
Klantade mig och hade lyset i taket på över natten så att batteriet laddade ur..Fick starthjälp med kablar.... Efter att ha kört 8-10 mil stängde jag av den då jag räknade med att den borde laddat men den var död. Det klickade när man vred på nyckeln bara. Startkablar igen.
Här bad jag min pappa kolla på bilen och han laddade batteriet men det tog inte emot nån ström...Så jag köpte ett nytt batteri. När jag gjorde det jag hörde nåt litet missljud i vad jag antar är lådan till luftfiltret (svart plastbox ovanför batteriet??) Jag öppnade den och lyfte ur filtret och tog bort ett par torkade löv där i boxen innan jag satte tillbaks det och stängde den.
DETTA gjorde att bilen kom ner i 0.63l/mil när jag använde farthållaren på motorväg när jag efter en minut körde iväg igen. Bara sådär?! Kändes piggare också! Bytte alltså batteri och grejade med filtret samtidigt.
Började dock höra ett lite bubbligt/knackigt ljud vid tomgång i förrgår och idag ett bubbel/svagt skrapande ljud när man gasar upp bilen. Det känns lite konstigt i gaspedalen och bilen känns svag och drar ca 0.9-1l/mil nu??!!
Jag donade med filterboxen lite till förut och då drog sen ca 1,7l/milen?!?! :shock: Då stannde jag till och grejade lite till så den är alltså nere på 0.9 igen..... Känns som att man pressar bilen som attans när man gasar liksom... Segt att accelerera.
Min fråga:
Har jag gjort sönder något? Har 30 mil till firman så jag hoppas det bara är jag som mixtrat med något?
Snällt om någon kan länka hur det ska se ut med de där stiften/sladdarna som är på sidan och locket på boxen för det kan ju lossnat nåt. Jag har ingen aning om vad jag ska börja söka på ens. ??:-/
HOPPAS det går att förstå vad jag skriver.
TACK på förhand!! //Li
Allt började fint; jag var helnöjd. Dock låg förbrukningen på ca 0.75 vid långkörning. Mer än vad jag är van vid då jag har kört denna modell en del.
Klantade mig och hade lyset i taket på över natten så att batteriet laddade ur..Fick starthjälp med kablar.... Efter att ha kört 8-10 mil stängde jag av den då jag räknade med att den borde laddat men den var död. Det klickade när man vred på nyckeln bara. Startkablar igen.
Här bad jag min pappa kolla på bilen och han laddade batteriet men det tog inte emot nån ström...Så jag köpte ett nytt batteri. När jag gjorde det jag hörde nåt litet missljud i vad jag antar är lådan till luftfiltret (svart plastbox ovanför batteriet??) Jag öppnade den och lyfte ur filtret och tog bort ett par torkade löv där i boxen innan jag satte tillbaks det och stängde den.

DETTA gjorde att bilen kom ner i 0.63l/mil när jag använde farthållaren på motorväg när jag efter en minut körde iväg igen. Bara sådär?! Kändes piggare också! Bytte alltså batteri och grejade med filtret samtidigt.
Började dock höra ett lite bubbligt/knackigt ljud vid tomgång i förrgår och idag ett bubbel/svagt skrapande ljud när man gasar upp bilen. Det känns lite konstigt i gaspedalen och bilen känns svag och drar ca 0.9-1l/mil nu??!!
Jag donade med filterboxen lite till förut och då drog sen ca 1,7l/milen?!?! :shock: Då stannde jag till och grejade lite till så den är alltså nere på 0.9 igen..... Känns som att man pressar bilen som attans när man gasar liksom... Segt att accelerera.
Min fråga:
Har jag gjort sönder något? Har 30 mil till firman så jag hoppas det bara är jag som mixtrat med något?
Snällt om någon kan länka hur det ska se ut med de där stiften/sladdarna som är på sidan och locket på boxen för det kan ju lossnat nåt. Jag har ingen aning om vad jag ska börja söka på ens. ??:-/
HOPPAS det går att förstå vad jag skriver.
TACK på förhand!! //Li