Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Glimmer
Hej! Jag är en tjej som köpte en V40 1.8 -03 (21500 mil) för en vecka sedan av en firma så den är genomgången och nybesiktad.(Nästa service om 700 mil) Denna första vecka har den gått massa mil; ca 250.
Allt började fint; jag var helnöjd. Dock låg förbrukningen på ca 0.75 vid långkörning. Mer än vad jag är van vid då jag har kört denna modell en del.
Klantade mig och hade lyset i taket på över natten så att batteriet laddade ur..Fick starthjälp med kablar.... Efter att ha kört 8-10 mil stängde jag av den då jag räknade med att den borde laddat men den var död. Det klickade när man vred på nyckeln bara. Startkablar igen.

Här bad jag min pappa kolla på bilen och han laddade batteriet men det tog inte emot nån ström...Så jag köpte ett nytt batteri. När jag gjorde det jag hörde nåt litet missljud i vad jag antar är lådan till luftfiltret (svart plastbox ovanför batteriet??) Jag öppnade den och lyfte ur filtret och tog bort ett par torkade löv där i boxen innan jag satte tillbaks det och stängde den. :oops:
DETTA gjorde att bilen kom ner i 0.63l/mil när jag använde farthållaren på motorväg när jag efter en minut körde iväg igen. Bara sådär?! Kändes piggare också! Bytte alltså batteri och grejade med filtret samtidigt.
Började dock höra ett lite bubbligt/knackigt ljud vid tomgång i förrgår och idag ett bubbel/svagt skrapande ljud när man gasar upp bilen. Det känns lite konstigt i gaspedalen och bilen känns svag och drar ca 0.9-1l/mil nu??!!
Jag donade med filterboxen lite till förut och då drog sen ca 1,7l/milen?!?! :shock: Då stannde jag till och grejade lite till så den är alltså nere på 0.9 igen..... Känns som att man pressar bilen som attans när man gasar liksom... Segt att accelerera.
Min fråga:
Har jag gjort sönder något? Har 30 mil till firman så jag hoppas det bara är jag som mixtrat med något?

Snällt om någon kan länka hur det ska se ut med de där stiften/sladdarna som är på sidan och locket på boxen för det kan ju lossnat nåt. Jag har ingen aning om vad jag ska börja söka på ens. ??:-/
HOPPAS det går att förstå vad jag skriver.

TACK på förhand!! //Li
av juste
Om du använder färddatorn för att läsa av medelförbrukningen så mäter denna över en ganska lång tid. Det tar lång tid innan man ser några förändringar. MEN, om man just har 0-ställt den så har den bara mätt under en kort tid och det du gör just nu påverkar utslaget väldigt mycket. Ju längre tiden går, desto stabilare blir värdet. Om det nu är medelvärdet du syftar på.
Medelvärdet kan ju ha nollställts när du bytte batteri.
av Glimmer
Tack för svar! Jag har kört minst 2-3 mil mellan varje gång. På olika typer av väg. Växlar mellan att kolla medelförbrukning och förbrukning "just nu".

Oavsett så låter och känns det ju konstigt i direkt samband med att jag trixat med filtret.
Borde kanske åka till en verkstad?
av Glimmer
Förändringen i början fr 0.75 till 0.63 skedde när jag kört ca 30mil på vardera sträcka. Alltså 60mil i ett svep på stora vägar, men stannade och bytte batteri och petade på filtret.
Användarvisningsbild
av P210
"Pilla på luftfiltret" ska inte påverka bränsleförbrukningen! Så länge locket är stängt och själva filtret sitter på plats samt inte är igensatt av åratals lager damm eller att något mindre än en Gråsparv täppt igen insugningsröret kan det inte påverka bränsletörsten med flera decilitrar!
Bild

Nolla medelförbrukningen varje gång du tankar fullt, då kan man jämföra från gång till gång, kortare intervaller är inte speciellt användbara, kör du i stadstrafik kan värdet lätt bli 2l/mil mot 0,6l/mil på landsväg i 80km/h.
Vill du köra snålt år förbrukning "just nu" mer användbart - en tung högerfot kostar bränsle..
av Glimmer
Okej! Jag ska tanka fullt och köra två veckor och se mao.
Det som var bekymmersamt var mest skrapljudet och känslan i gaspedalen plus att bilen är segare efter det.. Nån dec mer i förbrukning är inte hela världen oavsett. Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
av P210
Det som var bekymmersamt var mest skrapljudet och känslan i gaspedalen plus att bilen är segare efter det..
Svårt att veta vad som orsakar ett skrapljud, men om du har ett liknande motorrum som på bilden nedan kanske du fått en konstig vinkel/dragning på gaswiren, den verkar ju passera över luftburken på höger sida.
Bild
Snällt om någon kan länka hur det ska se ut med de där stiften/sladdarna som är på sidan
Menar du elkablarna som sitter under täcklocket mellan batteri och luftfilterburken?
av Glimmer
Det där med gaswiren ska jag kolla imorrn! Känslan i gaspedalen är nästan som om det vore elektrisk spänning i den. Den vibrerar liiite liksom, är lite sträv.

Kablarna som sitter in i filterboxlocket och på den på sidan menade jag. Eller alla sladdar runt om egentligen.
Det sitter ju en stor slang och något elektroniskt ikopplat i locket också. Jag kan ha ändrat lite vad som helst kring där. "Bände "ju bort locket för att kunna titta ner...
Btw- gråsparvskommentaren var strörtskön.
av benka1
Sitter gummibussningar i underredet på luftboxen -satt dom kvar efter"bändningarna"dom är till för att ta bort vibrationer....
Sen kan ju en del fjädrar från gråsparven åkt in i lmm,går inge bra efter det...
av Glimmer
Tack så jättemycket verkligen. Ska kolla allt det imorgon bitti! Så himla tråkigt när man är hundra på att man gjort nåt dumt med en bil man haft en vecka. Återkommer! :)

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]