Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fenrus
Halloj,

Airbaglampan är tänd på den v40 jag nyligen övertagit. Bilen har stått utan batteri en längre tid (18 månader eller så), och dessutom har jag haft isär bilen duktigt i inredningen för åtgärda trasigt cellpaket.

Har någon erfarenheter av tänd airbaglampa? Det verkar ju som att man numera måste åtgärda den för att få igenom bilen genom besiktningen.
Jag har kopplat in en enklare obd2-adapter och inte fått ut några givande felkoder. Någonstans läste jag att det sannolikt var 10 års hållbarhet inprogrammerat i airbagen, och att den behöver bytas. Någon som kan bekräfta det?
Användarvisningsbild
av taxi
Hej! Ring runt och hör med verkstäder om pris för felkoder på papper. Brukar variera mellan 300-1500 kronor.
Då vet du vad som felar, och du kan byta den delen.
Att SRS-systemet skulle gå sönder efter 10 år utan anledning köper jag inte.

Nåt du kan göra själv är att kontrollera kontakterna under stolarna, inte helt ovanligt att dom glappar med SRS-kod som följd.
av rudarmy
Nåt du kan göra själv är att kontrollera kontakterna under stolarna, inte helt ovanligt att dom glappar med SRS-kod som följd
1+
funkar det ej så läs ut kod hos någon noname-firma, volvo är sjukt dyra typ 1200kr för en utläsning av koder.. 300kr är rimligt tycker jag:)
av fenrus
kopplat in dice och vida2013,
det visar sig att två larm satts som aktiva när jag startat bilen utan airbag.
När jag sen återmonterade airbagen försvann inte dessa larm automatiskt, vilket gjorde att airbaglampan fortsatte lysa.

det gick fint att rensa dem genom vida med dice-gränssnitt inkopplat, då slocknade airbaglampan.

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]