Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sony905
Hej!

Märkte igår och idag att när jag svänger ''kraftigt'' med V40n så får jag ett konstigt ljud, men när jag svänger ut från rondeller, affärer osv så låter det inget, måste va en kraftig sväng.

Någon som har någon ide vad det kan vara?

Däcken är riktigt slitna och nya sommardäck åker på nästa år, om det nu kan va däcken.

//Sony
av Sony905
crumpets skrev:Hjullager kan det låta så när de är dåliga.

Låter dom inte hela tiden då? för detta är endast vid kraftig sväng, finns det något lätt sätt att se om dom är dåliga? är ganska kass på detta så tänkte om det räckte med att ta bort hjulet? ska lämna in bilen nästa vecka till en kompis så tänkte kika på det lite närmre.

Kom ihåg på en kompis v40, att han fick byte stagen då dom glappade men något ljud vet jag inte om det kom ifrån dom!
Användarvisningsbild
av erikn
Servon som ylar när du bottnar styrningen mot ändläget?
Användarvisningsbild
av vetten
Är det ett "knastrande" ljud? Eller hur låter det? Kan vara yttre drivknuten som låter, brukar låta när man svänger mycket i låg fart om dom är på väg att ge upp.
Hjullager kan mycket riktigt låta bara när man svänger hårt, så länge de bara är precis börjat gå sönder, sedan kommer det mer och mer. Annars kan ju servot yla i ändlägena som erik säger.
Det är inte exakt vid ändläget lite innan, och dom gånger jag har märkt det är när jag svänger in mot en parkering och gör en kraftig sväng, kanske 10% kvar till ändläget, så blir det ett ''DUNK'' i framvagnen som hörs tydligt, till och med en kompis som har noll koll om bilar hörde dunket igår, så det hörs tydligt, dock i låg fart bara. Tänkte om det kan va farligt att köra med så man inte blir stillastående på motorväg.

Är det lätt att se om det är en drivknut/hjullager om man tar bort hjulet och gungar lite? eller hur lättast ser man detta?

Tack för hjälpen..

//Sony
Om hjullager: Ska bara låta när du svänger åt ena hållet, ej båda. (ev. lite även vid körning framåt) Öppna rutorna, ha en polare brevid, ratta galet åt båda hållen och lyssna!

Annars kan det vara drivknut, servon eller en fjäder som gått av i bottenläget som vrids vid sväng då den ev. gått igenom sin tallrik som håller den och därför roterar en aning. Fjädern är enklare att se då bilen bör vara en aningen lägre fram och att det bör ju synas när man gett fullt rattutslag och kollar hjulhuset! Mät annars avstånd mellan plåt och däck (luften däremellan) om du parkerar på plan mark med hjulen pekandes rakt fram.

Ut och testa! :-)-)
Hej!

Har varit ute och testat nu, och tyvärr låter det från båda sidor, och man behöver inte svänga så jättekraftigt heller för att ljudet ska uppstå, det låter mer som ett slag typ ett ''DUNK'' så det kanske kan va lite vad som helst då? :( iaf så hade jag loss alla hjulen för ca 3 veckor sedan då jag la i rostskydd i hjulhusen och bakom skivbromsen, se bild, man kan väl inte ha klantat till det? Jag har då inte hört något ljud veckan efter jag sprayade i hjulhusen, det var 2-3veckor efter ljudet började.

Bilen har stått stilla väldigt länge innan jag köpte bilen, nu används bilen varje dag!

(Endast svarta metallen)

http://www.ladda-upp.se/bilder/isspisvjhqaai/

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]