Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ed
Köpte en V40 från 2001 idag. Originalstereon är urplockad och istället satt standard eftermarknadsstereo där istället med ett fult hålrum under sig. Stereon är ej kopplad på tändningen så man måste trycka av den manuellt varje gång man lämnar bilen. Går det att lösa/koppla in på tändningen själv eller måste bilstereo-mek göra det?
Inga problem, ut med stereon och leta med instrument/testlampa efter en anslutning i DIN-kablaget som har nyckelstyrd +12volt att koppla till stereons strömmatning, finns förmodligen en kabel till stationsminnet/klocka som ska ha kvar konstant strömmatning, separera dessa, hittar du ingen där så får du leta bland säkringarna och dra fram lämplig kabel till stereon.

Finns dessutom förvaringsfack hos bilstereofirmorna att sätta i lediga utrymmet när man byter till enkelDIN stereo.
Bild
Utmärkta länkar P210, tack!

Fenrus: har icke en sådan stereo men ska däremot ta över en V40 2001a med rasad motor som ska bli min plocka-reservdelar-bil. Finns det en sån stereo där så pm:ar jag dig.

Din modell, är det stora stereon eller?
Sockerbiten ser misstänkt ut, slår vad om att den röda kabeln in i sockerbiten har konstant pluspsänning då den är dragen bredvid ISO kablaget, gul/röd kabel ut från stereon ska säkert delas, ena kvar på konstant ström och den andra kopplas över tändningen.
Mät med testlampa!

Kontakten du håller i handen är ju originalet som kablarna suttit i, där är ju ändarna på gul och röd kabel, denna kontakt är säkert:
Gul konstant plus
Röd tändningsstyrd plus (ev tvärtom)
Svart jord
Blå - elantennstyrning

Ta bort en av gul/röd kabel från stereon som går in i sockerbiten och se om stereon slocknar somt startar när du lägger dit den igen, om så är fallet, leta efter ett stift i ISO kontakten som bara ger ström med nyckel i radioläget och flytta den dit istället.
P210 skrev:Sockerbiten ser misstänkt ut, slår vad om att den röda kabeln in i sockerbiten har konstant pluspsänning då den är dragen bredvid ISO kablaget, gul/röd kabel ut från stereon ska säkert delas, ena kvar på konstant ström och den andra kopplas över tändningen.
Mät med testlampa!

Kontakten du håller i handen är ju originalet som kablarna suttit i, där är ju ändarna på gul och röd kabel, denna kontakt är säkert:
Gul konstant plus
Röd tändningsstyrd plus (ev tvärtom)
Svart jord
Blå - elantennstyrning

Ta bort en av gul/röd kabel från stereon som går in i sockerbiten och se om stereon slocknar somt startar när du lägger dit den igen, om så är fallet, leta efter ett stift i ISO kontakten som bara ger ström med nyckel i radioläget och flytta den dit istället.

Vilken kartläggning! :D

Jag testar detta och återkommer. Kommer inte åt bilen förrens i början av oktober. Testar som sagt och lär återkomma till dig om hjälp/vägledning :P :P

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]