Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köpte familjens andra V40 idag. En 2001a 2.0T lågmilare som bara gått 13000 mil drygt.

Tjejen tycker den är slöare och att turbon inte jobbar alls lika bra och är pigg som på den andra 2001a (exakt likadan bil).¨

Tidigare ägaren hade den avställd mellan 2011-2014 och mycket med bilen antyder att den varit gubbkörd och "snällt" körd. Kan ingenting om turbomotorer men är det så att en turbo kan säcka ihop och bli sämre om den inte används aktivt?

Kan den "vakna till liv" och vi börjar köra lite aggressivt/gasar ur på varje växel? Någon som känner igen detta fenomen? Eller kan det vara något annat? Slang som hoppat ur eller dylikt? Saker kan jag göra för ett enkelt felsök?

Tack! :)
Senast redigerad av 1 ed, redigerad totalt 0 gånger.
Turbon sitter baktill på motorn mot kupén och sprinten är den som syns till vänster, i mitten av bilden.
Armen som går snett upp till höger i bilden, den blanka pinnen ska gå att röra åt höger och vänster så att säga.

Bild
Ute en snabbis ikväll med ficklampan och kollade på wastegaten. Rostig och jävlig..bilen varm så jag var inte så kaxig men det kändes inte direkt friktionsfri när jag försökte röra den lite fram och tillbaka. Antar att andra fästpunkten där man ska se sprinten sitter dolt under skölden som sitter monterad bakom motorn, mot torpeden?

Kan jag skruva av den skölden utan att förstöra något annat? Säg att den nu är fastrostad wastegate-arm som är problem.

Är det svårt att byta den själv? Vad kostar den delen, typ? Är ingen bilmek men iaf hyfsat händig..

edit: tog en bild, återkommer med den imorgon.

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]