Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gått jätte bra hittills och nu när jag skulle in till banken låg jag i trean och drog på full. Turbon började ladda men helt plötsligt så slutade bilen accelerera. Direkt efter började bilen hacka lite sådär smått. Åkte in och stannade och tomgången var lite ojämn. Åkte sedan till banken och då hackade den ännu mer och tomgången var ännu ojämnare. Åkte dit jag skulle äta och då dör han nästan på tomgången. Går väldigt ojämt och får inte någon bra respons på gasen. När jag skulle därifrån så kunde bilden plötsligt svara på gasen och rycka sig framåt nån bråkdels sekund. Går som värst på låga varv.

Den har även läckt olja från slangen som går ner i motorn från ventilkåpan (vevhusvent?). Har kollat och oljenivån verkar ligga lite över max, även nu när han läckt en del olja. Motortempen ligger också ganska lågt vid landsvägskörning. (77-82 grader)

Har inte ägt bilen så länge så man blir ju lite ledsen :cry: , men jag hoppas någon här kanske har en aning om vad det kan vara för fel.
Tack i förväg!

**Felet var tändspole eller kabel (bytte allt samtidigt). Termostat blir nog till att byta de med! :)
Senast redigerad av 1 JonasJonsson, redigerad totalt 0 gånger.
Möjligt fel att vevhusventilationen sitter igen,kan ge mystiska fenomen!!
Sen bör det ju ej komma olja från slangen i toppen..
Tempgivare eller termostat funkar ej som det ska..
Ha aldrig max på oljestickan-byt olja o filter sen fyll upp mitt imellan min o max,inte bra för motorn med för mycket olja allra helst vevhusventilationen får sputt,mao det vill trycka ut lite här o där...tomgångsmotorn lär vell ej må så bra av det heller!
Läste felkoderna på skolan och 2 st. felkoder kom upp.
Kommer inte ihåg exakt vad det stod men:
1. lambda förvärme
2. Atmosfär...

Bilen är svår att få upp i varv, står liksom och misständer och Man får leka lite med gasen om den ska gå, ovanför 2500 varv går det att få respons på gasen med han går inge bra.
JonasJonsson skrev:Ska beställa en lambdasond och undrar om denna kommer att fungera bra/ hålla. http://www.skruvat.se/Lambdasond-P13159.aspx

Undrar även om jag har en "diagnossond" på min bil.
japp även en sån har din kärra,fast tror ej den du bifogade passar eller det gör den men funkar ej så bra tror jag flera skrivit tidigare-
nåt med förvärmningen o det blir fel kod direkt,men avgasvärdena är nog bra ändock.
volvo orginal är den du ska köpa annars bortkastade pengar...

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]