Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tompa72
Tjabba igen!

Haft problem med motorlampan en tid då bilen gick bra innan motor blev varm,så har lånat en OBD-mätare å kört test...
Sagt å gjort ,genomförde testet å fick upp felen MAP-sensorn Laddtrycksgivare B låg signal samt LMM...
SÅ har nu bytt laddtrycksgivare,LMM och MAP-sensorn å sedan nollställt ....
NU går bilen ist lite ryckigt å oroligt när den är kall ist,men bra när den är varm och inte tvärtom som tidigare...
Och lampjäveln har tänds åter igen körde test idag igen å det visar MAP-sensorn igen men inga andra felutslag trots att de sitter en helt ny....

Så vet inte vad jag ska hitt på här näst...
tacksam för lite hjälp av nån som är kunnig...
av Tompa72
har en lista på ALLA felkoder (volvo) från kod P0000 til P0999 dock inte hjälpt så mycket...
och har ju bytt dom delar som gett felutslag via OBD-mätaren,men problemet kvarstår iaf...
av Tompa72
Som sagt felkod: P0107 Manifold Absolute Pressure/Barometric Pressure Circuit Low Input = MAP-sensorn
Kvarstår trots att de sitter en hel ny mont. och bilen går ryckigt samt orent innan den kommit upp i arb. temp.

Bilen borde väl inte fortsätta uppföra sig på detta sätt samt felkoden borde väl inte komma tillbaka vid ny test
med OBD-mätaren efter nollställning å sensorn är bytt,men det gör de :(
av benka1
Tompa72 skrev:Som sagt felkod: P0107 Manifold Absolute Pressure/Barometric Pressure Circuit Low Input = MAP-sensorn
Kvarstår trots att de sitter en hel ny mont. och bilen går ryckigt samt orent innan den kommit upp i arb. temp.

Bilen borde väl inte fortsätta uppföra sig på detta sätt samt felkoden borde väl inte komma tillbaka vid ny test
med OBD-mätaren efter nollställning å sensorn är bytt,men det gör de :(
Kan ju vara nått glapp i kontakt eller brott på nån kabel?Eller någon slang som är otät...
Användarvisningsbild
av Variosboy
Tompa72 skrev:har en lista på ALLA felkoder (volvo) från kod P0000 til P0999 dock inte hjälpt så mycket...
och har ju bytt dom delar som gett felutslag via OBD-mätaren,men problemet kvarstår iaf...
Det här är tyvärr det allra vanligaste felet vi hobbymekaniker gör.. läser ut en felkod och byter delen som ger en kod. Tyvärr är det inte så enkelt alla gånger att det är just den givaren som sätter koden som är orsaken till felet..

Ett exempel: trycksensorn i insuget sätter en felkod på grund av att värdet är utanför skalan. Och så byter man givaren och det blir ingen skillnad. Anledning: något fel med laddtrycksstyrningen gör att trycket är för högt tex. Och därför får givaren ett värde som är högre än vad styrenheten tillåter, och därför får man en kod på den givaren..
finns mängder med liknande exempel..
det vanligaste är nog att man byter lambdasonden av samma skäl, den upptäcker ett fel, sätter kod och så byter man den felaktigt..

inte så mycket hjälp för dig, jag vet, men ändå kanske lite bra information.

Lycka till!!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du kollat att du inte har läckor i luft- och vakuumslangar. Jag förmodar att du har en tempgivare som både går till instrumentet och till motorstyrsystemet, fungerar tempmätaren på instrumentet?

Mvh GK

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]