Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrBig67
Har en Volvo V40 2,0t -99. Jag har bara haft bilen i 3 månader. Till en börja låg bränsleförbrukningen stadigt på 0,8 l/mil. Men nu har den helt plötsligt klivit upp till 0,97 ! Efter att detta hände har jag bytt olja + filter och tändstift. Men den ligger fortfarande på 0,97. Luftfiltret är rent, och jag har inget läckage i avgassystemet. Sen tycker jag att bilen går som en bil med sugmotor. Har ingen erfarenhet av Volvos turbobilar, men jag kan tycka att det ska kännas trots att det är en ltt. För det gör det på min Saab 9-5 2,0 ltt. Dock har detta varit sen jag köpte Volvon.
Finns det nån som kanske har en susning om vad som kan ha hänt med förbrukningen?

Mvh David
av Gustav40
Ja något måste va fel då min 2.0T -04 drar för lite tycker jag nästan 0.67 och då ligger jag pendlar melllan 100-120, kör jag farthållare i 105-110 max så drar den 0.65 ibland mindre
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Förutom att du tycker att bilen är slö, hur går motorn annars? Är tomgången bra? Går den jämnt över hela registret?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av tottish85
Har en -98 som ligger kring dina förbrukningssiffror. Långkörning runt 0.8 och stadskörning runt 0.93, går bra för att vara en bensinbil. Har fått en defekt på förvärmingen på den bakre lambdan men det har gjort varken från eller till :) Följer tråden iaf och ser vad du kommer fram till :)
av svda
Körde en hel del landsväg med en V40 1,8 i sommras på ca 0,67. Kunde konstatera att då temperaturen närmade sig 30 C stod AC:n för 5 - 10 % av förbrukningen, så denna kan ha stor betydelse.
av MrBig67
Tomgången är jämn och fin. Varvar man, så är det inga konstigheter heller. Däremot, så känns det som att den missar på en cylinder när man accelererar hårt. Men inte varje gång.
AC'n har varit på konstant sen jag köpte bilen. Så det känns som att jag kan utesluta den som boven i dramat.

Ska ta en närmare titt på vacuumslangar ikväll. Novis på denna bil. Så om nån vet om några dolda slangar, så hojta till :-)
av svda
När du köpte bilen var yttertemperaturen betydligt lägre än den varit under juli. ECC:n gör att förbrukningen stiger markant med yttertemperaturen från ca 20 C och uppåt. Under 20 C är påverkan endast marginell. Detta svarar inte för hela skillnaden men kan vara en del av förklaringen.
av juste
MrBig67 skrev: Däremot, så känns det som att den missar på en cylinder när man accelererar hårt. Men inte varje gång.
AC'n har varit på konstant sen jag köpte bilen.
När man accelererar hårt så kopplas ac'n bort för att all kraft skall gå till hjulen. Detta känns tydligt som en "ryckning" och kan uppfattas som en misständning.

Jag har förresten en V40 1,8 -00 Den körs mest i stan och drar 0,87 enligt medelförbrukningsmätaren i färddatorn
av MrBig67
Tack. Då kan jag utesluta tändproblem.

Men igår kväll fick jag mina misstankar om att jag har ett soppaläckage nånstans. För jag tycker att det luktar bensin runt bilen när jag startat. Har inte sett nåt under huven iallafall. Kan det möjligtvis vara soppapumpen som läcker? Jag tycker att den surrar mer än vanligt.
Användarvisningsbild
av vetten
Du kan ju kolla undre bilen om du kan se något läckage borde ju synas om det luktar soppa. En annan tanke som kom eftersom du skrev att du tyckte att bilen var lite slö, eller har jag missuppfattat dej, är att wg-n kan stå lite öppen hela tiden så att motorn kommer att fungera som en sugis och då inte kan utnyttja bränslet till fullo och på det viset drar mera. Jag har ingen turbo själv utan en V40 SE och den drar ju ungefär strax under litern i blandad körning jag brukar inte reagera så mycket på att mina bilar ligger runt litern/mil då det blir mycket stadskörning också. Den enda bil jag haft som hela tiden låg runt 0,7/mil va min förra 480T som också var chippad ganska mycket runt 170hk istället för 120hk orginal.

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]