Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#888691
Hej, äger en Volvo V40 T4 -98 som behöver pysslas lite med.

Min dämpare höger bak läcker olja enligt besiktningen, är det bara att byta? Bägge sidor bak har jag förstått att man måste byta, eller?
Behöver man byta tex fjädern också?

Bilen känns ganska låg tycker jag, hur vet jag om det sitter originalstorlek på eller ej? Mäta markfri gång? Tråkigt att beställa hem fel grejer.

Har ett par fjädertvingar och dom flesta vanliga verktygen, är det något mer man behöver?


En snabb steg-för-steg-guide vore fint :D

Något "billitg" stag/bussning eller liknande man kan passa på att byta när man ändå håller på?

Tack på förhand!
#888821
Hej hej!

Mät från centrum på hjulet upp till skärmkanten, å så skriver du måttet du får på fram respektive bak här i tråden så kan ju vi andra kolla samma sak på våra bilar.

Du behöver fjäderspännare för bytet eftersom du måste flytta över fjädern till nya dämparen.

Ett tips för bra vägledning är att skaffa en reparationshandbok, kortast typ 200-300 på tex biltema.
Det är en mycket bra investering som kommer spara dig tid.

Lycka till!
#889008
Härligt, jag var ute och mätte!
Bak är det ca 315mm från centrum av hjulet upp till skärmen och fram är det ca 355mm.

Har ju Haynesboken både riktiga och på datorn hehe, dock är det fint med lite mänskliga uttalanden 8)

Fjäderspännarn har jag, 2 stycken som man skruvar efterhand på.

Undrar om det finns några mer stag eller liknande man kan passa på att byta.
#889179
Personligen hade jag bytt fjädrar när jobbet ändå är gjort iom. stötdämparbytet. Surt om det behöver bytas inom nåt år och veta att man kan ha gjort det samtidigt med dämpare. Klassar fjädrar från 98 som slut oavsett om dom hänger eller håller normalhöjd och jag byter alltid båda samtidigt av just skälet att jobbet är gjort i stort sett när man byter dämpare så det är allt annat än onödigt att byta båda då dom arbetar bäst ihop om båda är fräscha. Dock rekommenderar jag små fjäderspännare då det är trångt och bökigt med normalstora som tär på tålamodet då dom skall sitta i ett visst läge och fjädrarna är så små i diameter att det blir onödigt trångt(http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... -st-19256/) , ev. kan det gå lättare med "proffsmodell" (http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... re-191355/)
Ev. även fjädersätet bak som är av gummi och tar 5 sekunder att byta med fjädern borta för delar från 98 som jobbat hårt är allt annat än fräscha.
#890522
Fjädrar också alltså, så om jag köper normallängd på allt så borde det funka. Man byter ut dämpare + fjäder på fjäderbenet? Eller kan det sitta icke original fjäderben också så jag måste ha nya sånna? Fast då är det nog lite väl dyrt :lol:

Fjädersäte låter klokt att byta, får titta vad det kan kosta osv.

Har liknande dessa så borde funka fint: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... -st-19256/

Tack för tips änsålänge!
#926815
Måste som sagt byta stötdämpare höger bak enligt besiktningen.

Vill komma så billigt undan som möjligt med denna bil. Kan jag byta bara dämparen? Eller Måste fjädern bytas med?

Om jag nu ska byta 2 dämpare + 2 fjädrar, är det axelvis eller sidvis som gäller?

När jag läste från denna sida: http://www.nordicaudi.com/php/forum/sho ... anded&sb=6

En som skriver "Locken som håller fast stötdämparen i benet, det locket som verktyget från hemtema är till för, det skall dras hårt och sitter säkerligen hårt. "

Vilket verktyg syftar han på för locket?

Har även läst om muttern som snurrar, som man behvöer mothåll för.

Passar universalpaketet till V40 eller måste man ta den för just Volvo? Vore ju gött om det passa framtida bilar med.
http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=st% ... parverktyg



checklista för specialverktyg:

Verktyg för locket=?

Fjäderspännare: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... -st-19256/

Stötdämparverktyg: http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=st% ... parverktyg


Är det dom som behövs eller är det mer?

Går det att byta dämpare utan att ta bort fjädern?
#926985
Ta ner hela mcperson benet-enklast det,sen pressa ner fjädern med ett specialverktyg-dom flesta är för grov så en litet nättare rek.
Den övre infästningen på stötdämparen har oftast en insex (mothåll)annars snurrar hela kolven då man drar muttern.Plocka bort fjädern osätt benet i ett skruvstycke,förmodligen kommer dämpen sitta som berg vet att då jag bytt på audi/golf måste ta fram gasen för att det ska släppa
mycke rost o shit där,har du tur släpper det direkt.har aldrig bytt på en volvo fast borde vara samma procedur...
#929319
Om du ej vill lägga ner en förmögenhet på bilen så anser jag att kolla på bildelsbasen efter ett beg ben,Enklast,billigast fast ska du köra ban
-racing kanske det ej är ett alternativ :D
Sen är det sport chassie på t4:an,så lite lägre mot marken mao-köp till en t4 :-O)

Hej Jag behöver T6-kolvar, diameter 81. Jag b[…]

Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]