Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 1978Mike
God dag gott folk.
Min fråga är ang. en v40 2.0 T -01

Har bytt generator på bilen. Men, problemet kvarstår.

Detta har hänt: Stereon och fläkten dog samt indikerade abs ur funktion.
Bilen dog och gick ej att starta, men efter ett par timmar så gick den starta och kunde köra till en verkstad.
Fick hjälp att konstatera att generatorn var sönder.

Har nu bytt generatorn men problemet kvarstår.
Ibland laddar den som den ska, ibland laddar den endast när varvtalet är över 4500.
När batterilampan lyser så ger generatorn 11,5.

Min fråga är nu: Har jag satt i en trasig generator eller kan det vara något annat som gör att generatorn endast ger 11.5?
Generator är köpt på en bildemontering för 2800kr. De sa den var ny, men låter väl mer som en renoverad!?

Tack på förhand
Mvh Micke
Oftast är det kolen som är slut så att det blir dålig kontakt, lätt att kolla. Verkar ju konstigt att dom säger att den är ny på skroten, säkert en begagnad som dom testkört en gång och då sett att den funkade vilket den tydligen gör ibland. Åk tillbaka och reklamera generatorn.
Jag instämmer med övriga debattörer. Lite teori skall du få. För att ett 12 volt batteri skall ta emot laddning så behövs en utspänning från generatorn på minst 13,8 volt. Om man skall kontrollmäta detta, så gör man det på batteripolerna medan motorn går. Om generatorn inte orkar ge dessa 13,8 volt blir det bara "plus minus noll". Alltså det som kommer ur generatorn går åt till lampor, pumpar och fläktar etc. etc. Det blir inget över till batteriet. Ett batteri som inte blir laddat åldras på "nolltid". Så har du möjlighet, ladda ditt batteri under tiden du felsöker och letar nya delar. Även under nätter och helger.
Det finns en övre gräns för generatorspänningen också men det är laddningsregulatorns jobb att hålla ordning på det. Den spänningen skall inte överstiga 14,3 volt. Och regulatorn är oftast ihopbyggd med kolhållaren i moderna generatorer. Man byter alltså hela enheten.

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]