Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sony905
Hej!

Köpte nyligen en Volvo v40 2.0T Classic, tyvärr så när jag kom hem så funka inte ena nyckeln! Trodde det var batteriet så åkte till biltema men den funkar inte endå, och eftersom låset i dörren inte har använts på många år så får jag bara in nyckeln men går ej att vrida om.

Lagar volvo nyckeldosor? jag har ju en som funkar jättebra men jobbigt om den går sönder då låset i dörren har korkat ihop...

tips??!
Är det inte sändaren som är sönder då?

Förövrigt hur fixar man låset i dörren? Sprutat massa 5-56 och vrickat med nyckeln fram och tillbaks. Finns det nåt mer knep? Iaf den andra nyckeln slutar funka.
av svda
Jag antar att du har en nyckel med vidhängande men separat larmdosa som jag har på min V40-00.

Det finns två separata funktioner.

1. Startspärren: Denna låses upp av en transponder i nyckel, inte av larmdosa.
2. Larmet: Som aktivera/avaktiveras samtidigt som dörrarna låses/låses upp.

Om du får igång låset i förardörren kan du komma in i bilen även om larmet skulle vara aktiverat. Det går därefter att starta bilen med nyckel och i samband med detta tystnar också larmet. Om du lyckas få igång låset i passagerardörren så går det att komma iväg med bilen på samma sätt. Enda skillnaden är att låset i passagerardörren inte öppnad övriga dörrar+lucka, men det finns ju en knapp för detta i kupén.

Prova med 556 och försök få igång ett av låsen. Även bakluckan kan funka. Om låset trilskas så går det att plocka ur låscylindern och med lite händighet ta isär cylinder. Håll dig över en behållare så att inget far iväg. I cylindern finns det dubbla uppsättningar identiska tillhållare (Nyckeln är ju vändbar) och småfjädrar som håller dessa på plats. Risken att grejor far iväg är inte överhängande då det brukar ha beckat ihop ordentligt. Fjädrarna är sannolikt alla lika men du måste hålla ordning på tillhållarna. Rengör delarna, smörj med lämpligt fett och sätt ihop cylindern igen. 556 är egentligen inte alls lämpligt. Jag fick igång dörrlåsen på min bil, men fick demontera och ta isär cylinder i luckan. Ca 1h jobb, men det var det värt.

Om plasten i larmdosan är trasig så finns det nya att köpa. Köpte mina härifrån. Finns även tvåknappars. https://fyndiq.se/product/466808-volvo- ... suggestion. Fick original Denso made in Japan för 49 kr.
Senast redigerad av 1 svda, redigerad totalt 0 gånger.
svda skrev:Jag antar att du har en nyckel med vidhängande men separat larmdosa som jag har på min V40-00.

Om du får igång låset i förardörren kan du komma in i bilen även om larmet skulle vara aktiverat. Det går därefter att starta bilen med nyckel och i samband med detta tystnar också larmet. Om du lyckas få igång låset i passagerardörren så går det att komma iväg med bilen på samma sätt. Enda skillnaden är att låset i passagerardörren inte öppnad övriga dörrar+lucka, men det finns ju en knapp för detta i kupén.

Prova med 556 och försök få igång ett av låsen. Även bakluckan kan funka. Om låset trilskas så går det att plocka ur låscylindern och med lite händighet ta isär cylinder. Håll dig över en behållare så att inget far iväg. I cylindern finns det dubbla uppsättningar identiska tillhållare (Nyckeln är ju vändbar) och småfjädrar som håller dessa på plats. Risken att grejor far iväg är inte överhängande då det brukar ha beckat ihop ordentligt. Fjädrarna är sannolikt alla lika men du måste hålla ordning på tillhållarna. Rengör delarna, smörj med lämpligt fett och sätt ihop cylindern igen. 556 är egentligen inte alls lämpligt. Jag fick igång dörrlåsen på min bil, men fick demontera och ta isär cylinder i luckan. Ca 1h jobb, men det var det värt.
Finns väl inget nyckelhål på pass sida? Iaf inte på vår V40 MY02 jubileum.
svda skrev:Jag antar att du har en nyckel med vidhängande men separat larmdosa som jag har på min V40-00.

Om plasten i larmdosan är trasig så finns det nya att köpa. Köpte mina härifrån. Finns även tvåknappars. https://fyndiq.se/product/466808-volvo- ... suggestion. Fick original Denso made in Japan för 49 kr.

Hej!

Tyvärr så har jag bara lås på förardörren, får in hela nyckeln dock så tar det stopp där, har försökt flera gånger att vrida små rörelser men inget händer.

Hittade en tråd för några dagar sedan på jagrullar dock hittar jag den nu inte, han hade liknande problem med sin larmdosa/nyckel, hans problem var att under batteriet så hade flärpen eller vad man nu säger hade blivit böjd, låg alltså inte på kretskortet, båda sidor var bödja och förmodligen så trycker inte batteriet ''ner'' mot kretskortet om det kanske kan va det?

Fast det där är väl bara ''skalet'' ?

Tog en bild på nyckeln, så ser ni att det är bjöt? försökte att trycka ner batteriet och lägga nåt i mitten av batteriet och sedan stänga igen så den ''pressas ner'' men funkade inte heller

BILD: http://www.ladda-upp.se/bilder/pzwrqcvabqjasn/

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]