Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj allesammans, jag är en nykomling i sällskapet som igår fick en v40 av en god vän.
v40'n jag fått har stått helt still de senaste 24 månaderna, trasig, på hans parkeringsplats utomhus.

För mig börjar nu resan mot att ha en hel bil.

Jag har identifierat ett antal saker som behöver åtgärdas, det som är mest akut är att det enligt uppgift är läckage av glykol in i kupén på passagerarsidan fram.

Givetvis var bilen helt urladdad, så jag har inte haft någon möjlighet att besiktiga exakt varifrån glykolen kommer - men jag har sanerat golv och mattor på 2 års kladd av coca-cola, glykol och sand. Jag har monterat loss de sparkskydd/paneler på passagerarsidan som är lätta att få loss - och kan inte se varifrån läckaget skulle komma.
Jag misstänker att det är relaterat till AC'n, kan det vara cellpaketet?

Är det någon som har varit med om något liknande?
Jag funderar på om man kan trycksätta kylarsystemet försiktigt med tryckluft för att höra/se var det pyser eller rinner nånstans, eller finns det något bättre sätt att gå till väga?

När detta är reparerat, och spisen går, blir det till att byta fjäderben höger fram då fjädern gått av på två ställen.

[edit]bytt rubrik[/edit]
Senast redigerad av 1 fenrus, redigerad totalt 0 gånger.
Dina funderingar om att trycksätta kylarsystemet är rätt. På en bilverkstad skulle dom ha tagit fram en kylarprovare. Här är ett bildexempel:
https://www.wurth.se/produkter/Produktk ... arprovare/
Det är i princip en "cykelpump" med en manometer. Man ansluter den med en adapter i kylarlocket. Sedan pumpar man upp ett tryck. Ungefär 1 Bar. Inte mer. Sedan är det bara att leta läckor. Manometern är till för småläckor som långsamt droppar. Man pumpar upp till ett visst tryck, sedan kollar man efter t.ex en kvart. Har trycket sjunkit så vet man att det är en läcka någonstans. (Kan ju i olyckliga fall vara på insidan av motorn) Men så har nog inte du. Utan att veta hur det ser ut i din bil, skulle jag gissa på kupéelementet.
Den kylarprovaren var ett bildexempel. Jag tror Biltema har budgetvarianten av kylarprovare?
Tack för feedback, jag ska skaffa mig ett kylarlock till och montera lämplig ventil i det så jag kan använda cykelpumpen jag har för att fylla på med luft.
Om någon är intresserad om progress kan jag försöka komma ihåg att skriva något här, och bifoga en och annan bild kanske.

Här är en bild med avlagringar som jag tror är från läckaget. Dock hittade jag inget uppenbart ställe där det runnit in.
Bild

Jag tänker mig att orsaken till att det är blött just på höger sida kan vara för att fjädern är trasig på den sidan, och att det då runnit åt det hållet.

Idag har jag roat mig med att plocka ner delar av inredningen, (klimatpanel, radio, plasten kring växelspak & handbroms) samt golvet på passagerarsidan fram. har tyvärr inga fler bilder att bifoga då telefonen gav upp halvvägs.
Här kommer en liten update,

Har lyckats plocka ihop grejer för att provtrycka kylaren..
Jag plockade loss behållaren, kopplade bort den övre slangen och vek den dubbel och klämde ihop med två små pumptvingar för att täta.
Därefter anslöt jag en tryckluftsslang till tanken, och kopplade samman med ett pumpmunstycke. Provtryckte systemet - och man kan tydligt höra att det pyser inne någonstans under instrumentbrädan fram. Kanske något till höger om mittkonsollen, relativt högt upp.
Jag ber om ursäkt för bildernas kvalité, dammig och svettig telefon levererar inte superbra i något skum lokal.

Här syns konstruktionen för att provtrycka;
Bild

Jag har också fortsatt arbetet med att demontera inredningen. Fortsatt demontering får ske när jag fått haynes-boken som jag vann på tradera i helgen.
Bild

och

Bild
Stackare vilket skitjobb att riva under och runt instrumentbrädan :shock:
Bra att du lägger upp bilder här eftersom det säkert kan bli till hjälp för andra.

Lycka till med resten av jobbet :-)-)
Imorse bestämde jag mig för att fortsätta demonteringen av instrumentbrädan och de övriga delarna som behövde plockas bort.

För att få loss ratten på min v40 från 2003 fick jag följa instruktionen här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=228633 då instruktionen i haynes-boken inte riktigt stämde.

Tack för google för det!

Fortsatte plocka ner bit efter bit av instrumentbrädan tills jag tillsammans med en kamrat lyckades lyfta ut den helt.
Några kablar och clips som behövde lossas på vägen - men i det stora hela är jag nöjd med hur smidigt det gick.

Här syns framsätet utan instrumentbräda:
Bild

Några lösa luftkanaler plockades bort, och när klimatanläggnignen var blottlagd så man kunde komma åt ovanifrån trycksatte vi systemet igen.
det blåste luft ur den "vänstraste" delen, den mitt bakom ECC-konsollen. Dvs den delen där cellpaketet sitter.

Nu kopplades kylarledningarna från motorrummet bort.
Vi började att demontera kupe-fläkten för att få lite rörelsemån på AC-delen, vilket förmodligen var helt onödigt eftersom man kunde skruva loss de två vertikala stolparna som är sidan på mitt-panelen och sedan lägga upp dem över rattstången med stora delar av allt kablage fortfarande anslutet.

Här syns stolparna:
Bild

Här syns överkanten på radiatorn, i cellpaketet:
Bild

När vi väl fått ur den delen lossade jag radiatorn och provtryckte den vilket visade att den läckte, och att det inte endast var en dålig slanganslutning eller liknande, utan att det var hål i radiatorn.

Nu skall jag sätta mig och beställa reservdelar. borde vara en smal sak att få fram.
fenrus skrev:Imorse bestämde jag mig för att fortsätta demonteringen av instrumentbrädan och de övriga delarna som behövde plockas bort.

För att få loss ratten på min v40 från 2003 fick jag följa instruktionen här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=228633 då instruktionen i haynes-boken inte riktigt stämde.

Tack för google för det!

Fortsatte plocka ner bit efter bit av instrumentbrädan tills jag tillsammans med en kamrat lyckades lyfta ut den helt.
Några kablar och clips som behövde lossas på vägen - men i det stora hela är jag nöjd med hur smidigt det gick.

Här syns framsätet utan instrumentbräda:
Bild

Några lösa luftkanaler plockades bort, och när klimatanläggnignen var blottlagd så man kunde komma åt ovanifrån trycksatte vi systemet igen.
det blåste luft ur den "vänstraste" delen, den mitt bakom ECC-konsollen. Dvs den delen där cellpaketet sitter.

Nu kopplades kylarledningarna från motorrummet bort.
Vi började att demontera kupe-fläkten för att få lite rörelsemån på AC-delen, vilket förmodligen var helt onödigt eftersom man kunde skruva loss de två vertikala stolparna som är sidan på mitt-panelen och sedan lägga upp dem över rattstången med stora delar av allt kablage fortfarande anslutet.

Här syns stolparna:
Bild

Här syns överkanten på radiatorn, i cellpaketet:
Bild

När vi väl fått ur den delen lossade jag radiatorn och provtryckte den vilket visade att den läckte, och att det inte endast var en dålig slanganslutning eller liknande, utan att det var hål i radiatorn.

Nu skall jag sätta mig och beställa reservdelar. borde vara en smal sak att få fram.
Herre jävlar! D: Hur orkar du? :p

Kul att se vad som händer dock :)
Jag får fylla på med lite bilder på hur det ser ut när cellpaketet är urplockad när jag är tillbaks från skärgården.

Kan tipsa om att man ska ha instrumentbrädan och ratten borta en längre tid samtidigt som man gör jobb i kupén - så bör man trä något över rattstången, t.ex. en uppskuren tennisboll, en clown-näsa eller kanske en bit vikt liggunderlag som tejpas fast.

Kan intyga att rattstången är stum och ger inte med sig när man försöker skalla den.
Har man otur kan man nog få både bula och fläskläpp.

För övrigt kom haynes-boken igår, den verkar vara mycket väldetaljerad. Den kommer nog väl till pass när knepigare problem uppstår.
Harregud människa du tar ut dig :) Byt värmepaket och sluta demontera hela bilen. Den bilden du visa som hade avlagringar kommer från glykol - alltså kylarvätska. Det finns tillsatser i glykolen så att det skall lämna avlagringar när det torkar så man skall se att det kommer från kylsystemet.

Kondensvattnet från ac lämnar inga avlagringar.

Hade jag varit du hade jag slängt i en kylartätning först av allt och se om det fortsatt läcka. Visst bästa är ju att byta värmepaket som du skall göra, men man får även väga in tid och arbete i det hela =)
Halloj igen, då är jag tillbaks från skärgården och har börjat peta på bilen igen.

Jag demonterar inte inredningen i bilen för nöjes skull utan (tyvärr) för att det krävs för att komma åt att byta cellpaketet.

Här är en bild på utrymmet där modulen med cellpaketet är placerat:
Bild

Det är rakt bakom panelen med klimatkontroll och radio. För att komma åt att byta det krävs således att radio, klimatanläggning och hela instrumentbrädan demonteras.

Utöver det som var nödvändigt för att komma åt så har jag också plockat ur golvet i framsätet för att enklare kunna sanera dem.

På denna bild ser man var anslutningen för cellpaketet är från motorrummet (på bilden är det de två rören som kommer ut utan att vara anslutna)
Bild

Idag har jag stoppat i det nya cellpaketet, sanerat alla plastdetaljer som hör ihop med ventilationen från glykolkladd/avlagringar, samt påbörjat återmontering. Massor av delar är det, och det verkar vara hyggligt viktigt att det sker i rätt ordning eftersom saker ligger omlott på olika sätt.

Bild på påbörjad återmontering av instrumentbrädan:
Bild

Jag har för avsikt att fortsätta under morgondagen, får se om det blir fler bilder att dela med sig av.

Hur mycket kylvätska går i en v40 2.0 t4 ?
Vilken typ av glykol rekommenderas?

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]