Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tompa72
Hej ny här,har problem med bilen (volvo s40 Fas II,2003 T4) och fick tips om detta forum!

Fick problem med bilen för några veckor sedan att motorlampan tändes och den började gå ojämnt,dippar upp och ner ibland tendens
att stanna vid stillastående (endast) när motorn uppnått sin normala arbetstemp. har dock stanna/lagt av några ggr,men då har det
bara varit att starta om bilen å sen kunnat köra vidare...
Men går i övrigt som den ska när man kör dvs inga märkbara symptomer under körning...
Det jag gjort själv på bilen än sålänge är:Nytt batteri (byttes igår) det som satt i bilen va typ 7 år,Nya tändstift,gjort rent ventilhuset på gasspjället med avsett medel för de,tagit bort LMM och även gjort rent den med (air sensor clean) inget har gett
resultat till det bättre...
Och nu i måndags 21/7 lämnades den in på verkstad för felsökning,då sa dom att sensor/laddtrycksgivaren behövdes bytas så den är bytt nu..
När jag skulle hämta bilen så säger dom att problemet inte är borta/avhjälpt och motorlampan va ingen ide att släcka för den skulle tändas igen iaf inom kort....märkligt tyckte jag...
Då börja dom svamla om LMM:aren att de skulle kunna vara fel på den elr att stiften i den kunde va skitiga (som jag tidigare nämnt att den har jag gjort rent utan resultat efter besöket på verkstan)..Och trådarna/stiften var hela och såg helt okej ut i mina ögon...
Funderade sj idag på om de kunde vara tändspolarna,för jag snubblade över nått om dom och läste att dom skall inte bli ordentligt varma/heta
utan vara ljumna när motorn är igång och nått sin normala arbetstemp..så jag skruvade bort kåpan över,starta bilen å väntade tills motorn var ordentligt varm,sedan började jag känna på spolarna och dom var inte ljumna,inte brännheta men redigt varma (endast känt på dom med handen)
ingenting annat...så kan de va dom som spökar
och behöver bytas???
Kan tillägga att bilen är chippad oxå med trimchip från It's Fun för typ 6år sen...
Iaf dom program som har använt vid felsökningen är: Autocom och Bosch ESI(tronic) Version 8.0.1080

Autocom felkoder:

0c -Laddtrycksgivare,fel signal (var den dom bytte ut)
25 -Adaptiv Lambdareglering
91 -Momentbegränsning

Bosch felkoder:
20 -LMM orimliga signal
12 -Laddtrycksgivare signal utanför området (var den dom bytte)

Så vad fasen är problemet/felet......Är ingen bil/meck kunning person så skulle va oerhört,
Tacksam om man kan kanske få lite hjälp/mer kött på benen om vad felet kan vara så jag kan åtgärda och få
bukt med problemet å bilen fungerar felfritt igen...

Mvh
Tompa
Senast redigerad av 5 Tompa72, redigerad totalt 0 gång.
Tysta sommardäck V90

Och däcksljud ändras med slitage ocks&ar[…]

Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]

Volvo S60 T3 2012 bytesråd

Har nu provkört den men måste säga[…]

Kan vara så. Värt att tänka p&arin[…]