Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kottrich
Hej!

Har en V40 - 02 2,0t. För ett tag sedan så började motorlampan lysa. Jag lånade en felkodsläsare, och det var då den främre lambdan som gav felkoden. Jag böt lambdan, men lampan lyser fortfarande! Har startat om den flera gånger, kört några varv, kopplat bort batteriet ... men lik förbannat så lyser lampan. Måste man gå in och släcka lampan manuellt via dator kanske?
har du inte nollat felkoden så nej antagligen försvinner den inte, alltså,måste nolla felkoden om den ska sluta lysa!
torde ju gå att nolla med felkodsläsren? antar det beror på vilken typ du har...

såvida nu det var/är fel på lambdan och inget annat
blade997 skrev:har du inte nollat felkoden så nej antagligen försvinner den inte, alltså,måste nolla felkoden om den ska sluta lysa!
torde ju gå att nolla med felkodsläsren? antar det beror på vilken typ du har...

såvida nu det var/är fel på lambdan och inget annat
Tack för svar.

Vilken typ av felkodsläsare vet jag inte, men den går att nolla med. Så jag får låna den igen och hoppas på att lampan fortsätter att vara släckt.

Jag hoppas på att det var lambdan, då det stod att det var just den. Sen om det finns andra fel, som gör att just den felkoden kommer upp ... det vet jag inte. Kanske ngn som vet?
benka1 skrev:Tala om felkoden oxå så är det lättare?

Minns inte exakt vad som stod, något i stil med "främre lambda felsignal...eller fel värde .." något sådant. Det var nu ett tag sedan, har inte bytt lambdan förrän nu, eftersom jag inte har haft möjlighet innan.
kottrich skrev:

Minns inte exakt vad som stod, något i stil med "främre lambda felsignal...eller fel värde .." något sådant. Det var nu ett tag sedan, har inte bytt lambdan förrän nu, eftersom jag inte har haft möjlighet innan.
P0131 får man på främre lambda om det är för låg signal(Low circuit).
Möjliga fel är lambda,bensinpump/filter,brt...
Startar motorn lätt?isåna fall kan det vara soppapumpen inte brt,n eller så enkel som att du ej nollat?
benka1 skrev:
kottrich skrev:

P0131 får man på främre lambda om det är för låg signal(Low circuit).
Möjliga fel är lambda,bensinpump/filter,brt...
Startar motorn lätt?isåna fall kan det vara soppapumpen inte brt,n eller så enkel som att du ej nollat?
Bilen startar hur fint som helst, har ingen konstig tomgång eller beter sig på något sätt illa. Det har den aldrig gjort, inte ens innan lambdabytet. Jag böt den eftersom motorlampan som sagt började lysa, och visade lambdan vid felsökningen. Så jag testar väl att nolla, och börjar den lysa senare igen, så får jag väl gå igenom och se vad annars det kan vara. :)
Oftast är det som så att motorn får för mycket, eller för lite bränsle, eller tvärtom, för mycket eller för lite luft, och då blir blandningsförhållandet fel.
Och detta detekterar sonden och därför får du en felkod på sondens värde. Det är alltså inte fel på sonden, den har bara upptäckt att något är fel.

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]