Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av torkel
v40 -97 2.0

Skulle vara tacksam för lite felsökningshjälp här.

Idag när jag skulle köra iväg så hoppade bilen framåt och jag bromsa reflexmässigt och fick motorstopp. Jag hade troligtvis frikopplat innan. Kommer inte riktigt ihåg exakt vad jag gjorde, men jag antog att jag kanske inte frikopplat ordentligt eller nåt. Frikopplade igen och rörde lite på växelspaken med motorn avstängd. Noterade då att kopplingen saknade motstånd på samma sätt som förr, lättare att trampa ner alltså. Men jag fick i backen. Jag startade igen, kopplingen nertryckt i botten, men bilen gjorde då ett skutt bakåt istället.

Efter upprepade försök står det klart att jag alltså inte kan frikoppla. Växlarna måste jag alltså "trycka i".

Kopplingen ska vara bytt för knappt 4 år sedan, har aldrig strulat tidigare och har tagit bra. Inga märkligheter med kopplingen alls tidigare. Bilen läcker inga vätskor vad jag kan se. Inga varningslampor lyser. Bilen har gått 20.000.

Känns som att något mellan kopplingspedalen och växellådan gått av eller liknande. typ kopplingsvajer? Fast det är väl hydraulik på denna bil, lyckas inte riktigt läsa mig till detta. Min Haynes har jag dessvärre inte tillgänglig under semestern.

hur går jag vidare härifrån?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Börja med att kolla så det finns vätska nog i expansionskärlet.
Det är samma kärl som till bromsarna.
av torkel
Nexus skrev:kan du se om slavcylindern på lådan rör sig som den ska? be någon koppla medans du kikar
Rör sig som den ska vete sjutton? Den rör sig något i alla fall, knappt en centimeter. Men ser skralt ut, om jag gissar.

Noterade också att det pyste om den. Så jag drog tillbaks gummitätningen och kollade, och visst sipprade det ut ett par milliliter bromsvätska. Så läckage tycks vara hittat. Svårt att säga om det kommit fort eller långsamt då jag inte har koll på hur mycket bromsvätska det var i behållaren tidigare... Kanske kommit in luft i systemet då det har sjunkit till nivå med slangen som går till huvudcylindern.

Jag kan även trycka in kolven väldigt lätt enbart med handkraft, är det normalt? Tecken på luft? Hade förväntat mig betydligt större motstånd eftersom det drivs med hydraulik?!

Någon som kan länka till en bra sajt där man kan köpa ny slavcylinder. När jag skriver in mitt regnr på skruvat.se eller andra sidor så får jag upp fel modell av någon märklig anledning. (http://www.skruvat.se/Kopplingshydrauli ... cgodxIYAhw). Detta ser ut att vara till senare modell/fas eller till turbomodellerna gissar jag. Men slavcylindern på min låda ser inte ut så, den är en "rak kolv" helt enkelt.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Tråkigt, och om jag minns rätt så måste man ta ner lådan för att byta slaven, den är monterad från insidan har jag för mig..
av torkel
Variosboy skrev:Tråkigt, och om jag minns rätt så måste man ta ner lådan för att byta slaven, den är monterad från insidan har jag för mig..
det gäller nog turbomodeller möjligtvis, men på denna sitter den på utsidan och ska vara relativt lätt att byta enligt Haynes...
av torkel
Slavcylindern är nu bytt och systemet luftat enligt konstens alla regler.

Fungerar till en början som vanligt, men efter ett par timmar tar kopplingen allt längre ner. Om bilen får stå ett par dagar tar den inte alls längre... :(

Bromsvätskan ligger på samma nivå, så den tycks inte läcka bromsvätska i alla fall.

Problemet tycks vara att det kommer in luft i systemet på något sätt, men utan att det läcker bromsvätska ut?!

Vad göra härnäst? Är det bara att byta huvudcylindern också? Ska man byta slangar och rör mellan slav/huvudcylinder?
av rid54
Det är troligen en packning i huvudcylindern som inte tätar längre, så ny huvudcylinder kan bli aktuellt. Slangar/rör byter man väl om de är skadade (spruckna/läcker) men kanske inte annars. Kolven i en "normal" huvudcylinder har ofta två tätningar, en trycktätning och en som hindrar läckage utåt, därav är det inte säkert att nåt läcker ut så man ser det.
av rid54
Det är väl ingen servo till kopplingen? Jag kan iofs inte dessa modeller i detalj, men det verkar lite overkill faktiskt. Jag avser kopplingshuvudcylindern. Funktionen är mycket lik en bromshuvudcylinder, men tänk bort servo och dubbla kretsar och sådant.
V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]

.nu är röret hemma så nu å[…]

ABS lampa lyser 740

Alla med ABS har ABS på alla hjulen. Dock &a[…]