- tis 15 jul 2014, 18:15
#880449
Hej!
Köpte en en V40 -02 nyligen (facelift) till tanten. Testade den och tyckte den var lite trött, men gick fint i övrigt. Var lite osäker om där verkligen var några prestanda problem då jag till vardags kör en S40 som går lite bättre än just original.
Skulle väl gjort ytterligare efterforskningar, men fick ett vettigt prisförslag och slog till.
Kunde inte släppa att den var seeeg, så jag började rota i det. Mycket riktigt, whastegatestången var ej kopplad på turbon. Fixade detta och begav mig ut för att testa.
Dom första 100m gick den riktigt fint, för sen att rycka kraftigt på högre varv. Detta eskalerande kraftigt och 8km senare kunde jag knappt använda något laddtryck alls utan att hela motorn beteende sig som en slagborrmaskin.
Detta kopplades upp mot pc, felkoderna visade laddtrycksproblem och att bilen går in och begränsar. Dvs det skenar.
Ingen notis gjordes på koderna, då jag trodde detta skulle vara löst i ett nafs.
Tänkte att det måste vara det elstyrda donet som det går 3 slangar till (slangen från WG löper in i den).
Monterar av den från min "den fungerande bilen", kontrollerade serienummret som var samma.
Ingen som helts förbättring... :-O)
Jag förmodar att man INTE måste släcka alla felkoder innan detta testas?
Men elkopplingen ur på detta don, rycker det något mindre men går som en håsa.
Vill tillägga att den går att köra med lite gaspådrag men på höga varv utan större problem, utan det är när man "driver" på det uppenbarar sig.
Slangar är kontrollerade efter sprickor och hål.
Är där någon som har ett eller två tips?. Jag kommer att fortsätta söka under morgondagen, men hade varit skönt med en rullande start "suck"...
Tack på förhand :)
Köpte en en V40 -02 nyligen (facelift) till tanten. Testade den och tyckte den var lite trött, men gick fint i övrigt. Var lite osäker om där verkligen var några prestanda problem då jag till vardags kör en S40 som går lite bättre än just original.
Skulle väl gjort ytterligare efterforskningar, men fick ett vettigt prisförslag och slog till.
Kunde inte släppa att den var seeeg, så jag började rota i det. Mycket riktigt, whastegatestången var ej kopplad på turbon. Fixade detta och begav mig ut för att testa.
Dom första 100m gick den riktigt fint, för sen att rycka kraftigt på högre varv. Detta eskalerande kraftigt och 8km senare kunde jag knappt använda något laddtryck alls utan att hela motorn beteende sig som en slagborrmaskin.
Detta kopplades upp mot pc, felkoderna visade laddtrycksproblem och att bilen går in och begränsar. Dvs det skenar.
Ingen notis gjordes på koderna, då jag trodde detta skulle vara löst i ett nafs.
Tänkte att det måste vara det elstyrda donet som det går 3 slangar till (slangen från WG löper in i den).
Monterar av den från min "den fungerande bilen", kontrollerade serienummret som var samma.
Ingen som helts förbättring... :-O)
Jag förmodar att man INTE måste släcka alla felkoder innan detta testas?
Men elkopplingen ur på detta don, rycker det något mindre men går som en håsa.
Vill tillägga att den går att köra med lite gaspådrag men på höga varv utan större problem, utan det är när man "driver" på det uppenbarar sig.
Slangar är kontrollerade efter sprickor och hål.
Är där någon som har ett eller två tips?. Jag kommer att fortsätta söka under morgondagen, men hade varit skönt med en rullande start "suck"...
Tack på förhand :)