Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hellvetica
#880449
Hej!

Köpte en en V40 -02 nyligen (facelift) till tanten. Testade den och tyckte den var lite trött, men gick fint i övrigt. Var lite osäker om där verkligen var några prestanda problem då jag till vardags kör en S40 som går lite bättre än just original.

Skulle väl gjort ytterligare efterforskningar, men fick ett vettigt prisförslag och slog till.

Kunde inte släppa att den var seeeg, så jag började rota i det. Mycket riktigt, whastegatestången var ej kopplad på turbon. Fixade detta och begav mig ut för att testa.

Dom första 100m gick den riktigt fint, för sen att rycka kraftigt på högre varv. Detta eskalerande kraftigt och 8km senare kunde jag knappt använda något laddtryck alls utan att hela motorn beteende sig som en slagborrmaskin.

Detta kopplades upp mot pc, felkoderna visade laddtrycksproblem och att bilen går in och begränsar. Dvs det skenar.
Ingen notis gjordes på koderna, då jag trodde detta skulle vara löst i ett nafs.

Tänkte att det måste vara det elstyrda donet som det går 3 slangar till (slangen från WG löper in i den).

Monterar av den från min "den fungerande bilen", kontrollerade serienummret som var samma.
Ingen som helts förbättring... :-O)

Jag förmodar att man INTE måste släcka alla felkoder innan detta testas?

Men elkopplingen ur på detta don, rycker det något mindre men går som en håsa.

Vill tillägga att den går att köra med lite gaspådrag men på höga varv utan större problem, utan det är när man "driver" på det uppenbarar sig.
Slangar är kontrollerade efter sprickor och hål.

Är där någon som har ett eller två tips?. Jag kommer att fortsätta söka under morgondagen, men hade varit skönt med en rullande start "suck"...

Tack på förhand :)
av Hellvetica
#880475
DTJ skrev:Så var min, bytte stift sedan okej. ett av tändstiften hade 1,2 mm gnistgap :shock:
Jag testar direkt imorgon bitti. Tack för tipset. :)
Användarvisningsbild
av sweddan
#880545
Dålig luftmassemätare, dåliga tändstift, sprickor i tändspolarna (Vanligt). Vad var det för felkod? Lättare om man vet det.
av Hellvetica
#880627
Monterade av locket och började leta efter uppenbara sprickor. Hittar inga. Ska gå igenom kablarna då plasten är sprucken och tejpad. Hoppas fortfarande på det uppenbara.
Bifogar 2 bilder...
av Hellvetica
#880628
Bilderna...
Bilagor
20140716_092411.jpg
Inga spricker funna
20140716_092411.jpg (1.01 MiB) Visad 336 gånger
20140716_092356.jpg
Ser lite risiga ut, men bör väl inte skapa detta problem, eller?
20140716_092356.jpg (837.13 KiB) Visad 332 gånger
av Hellvetica
#880724
Bytat tändspolarna, magnetventilen, stiften och luftmassemätaren.
Den ena spolen var sliten, så ryckningarna under 4000 varv är borta.
Dom finns dock kvar vid högre varvtal, inte av samma intensitet och kraft.
Som om den inte får soppa nock på dom högre varven.

Delarna är plockade från S40:n så dom är fullt fungerande.

Inga felkoder återgivs vid avläsning med pc:n.

Inte en aning vad jag ska prova nu....
Användarvisningsbild
av vetten
#880765
Om bilen gått långt så kan ju bensinpumpen börja bli sliten så att den inte orkar mata tillräckligt med soppa vid fullgas, har varit med om det själv på en tidigare turbobil, detta ledde till att bilen ryckte vid fullgas bytte till en ny pump och ryckningarna försvann.
av benka1
#880878
Hellvetica skrev:Bytat tändspolarna, magnetventilen, stiften och luftmassemätaren.
Den ena spolen var sliten, så ryckningarna under 4000 varv är borta.
Dom finns dock kvar vid högre varvtal, inte av samma intensitet och kraft.
Som om den inte får soppa nock på dom högre varven.

Delarna är plockade från S40:n så dom är fullt fungerande.

Inga felkoder återgivs vid avläsning med pc:n.

Inte en aning vad jag ska prova nu....
Dom där stiften på bilden går ej så bra,orginal ska det vara till turbo
av Hellvetica
#881187
Det konstiga är att så fort jag använder laddtrycket mer än 5s så tänds antispinnlampan och förblir tänd. Precis som turbon påverkar detta??!!
Efter några km körning och sen stopp, luktar det bensin kraftigt. Detta även vid farthållarkörning. Hittar inga läckor.

Har även bytat mapsensorn nu utan resultat.

Frustrerande and energikrävande problem :(
Volvo S60 T3 2012 bytesråd

Har nu provkört den men måste säga[…]

Tysta sommardäck V90

Efter en resa på 240mil ner och tillbaka fr[…]

Kan vara så. Värt att tänka p&arin[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ari[…]