Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av BgoodJohnny
Ok.. har ett mindre problem, jag ställde av bilen (v40-00) för ett par månader sen.. när jag nu skulle låsa upp bilen först med fjärr sedan med nyckel så visar det sig att batteriet är helt dött och det går inte att låsa upp bilen.. nån som har något bra förslag till hur jag ska göra för att få upp dörrn för att kunna öppna huv och ladda batteriet??
av juste
Smörj låset. Det borde väl gå att öppna med nyckel fast att batterier är slut. Om man aldrig använder sin nyckel i låset så kan det hända att gammalt fett och smuts gör att det går trögt. Vet inte vad som är bäst, men jag skulle nog testat med 5-56 eller wd-40
av svda
Har du dragkrok så kan det gå att ladda från detta uttag. Om batteriet inte är helt nytt skulle jag köpa hem ett nytt, det som sitter i kommer aldrig bli sig själv igen. Batterier, speciellt sådana för start, tar ordentligt med stryk av att inte vara fulladdade.
En modern bil brukar dra runt 1 W då den står låst. På ett dygn blir detta 2 Ah och på en månad 60 Ah, dvs det är inte mycket kvar av batteriet.
Lämnas bilen mer än en vecka bör den ha underhållsladdning. Lämnas den mer än två veckor utan laddning så bör batteriet kopplas bort.

Jag har just tagit farsan V40-00. Efter visst besvär med låsvätska, har jag fart på dörrlåsen. Låset i luckan fick jag demontera och sedan ta isär i smådelar för att få fart på. Hela låset var fyllt med något som mest liknade fast tvål. Gör som föregående skribent förslog. Dörrlåsen verkar vara enklast att få fart på.
Volvo S60 T3 2012 bytesråd

Har nu provkört den men måste säga[…]

Tysta sommardäck V90

Efter en resa på 240mil ner och tillbaka fr[…]

Kan vara så. Värt att tänka p&arin[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ari[…]