Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har detta trevliga problem med kupéfläkten. Skillnaden är dock att fläkthastigheten är varierande beroende på hastighet man väljer, dvs. Så fort man ändrar hastigheten så får fläkten spel och sen återgår till den valda hastigheten. Ibland får det spel när man inte gör något.

Jag har varit på spåret och bytt motståndet, men problemet kvarstår. Kollade det gamla motståndet och den är intakt.

Iaf, efter bytet strular även värmen lite. Den ger kyla och sen värmen och ibland ingen värmen, värmen kommer i olika steg också precis som kupefläkten, dock måste man vrida värmen ganska högt upp ca 24 grader innan den kickar igång.

Jag fattar inget, om det inte är motståndet, vad är det då? Har varit inne på reläspåret, men det känns inte riktigt rätt med den...

Just det, ibland beter sig kupefläkten och värmaren som den ska. Det är verkligen rysk roulette om man ska ha en trevlig åkning.

Vet inte riktigt vad man ska göra nu...

Volvo S40 2.0T 2003
Det finns en tempgivare för kupen och sannolikt en för förångaren oxå (finns i alla fall på V70N). Dessa skulle jag kolla. Tyvärr kan jag inte tipsa om hur du hittar dem på en S/V40 men det kan du säkert googla fram. Tips: förångare heter evaporator på engelska.
vetten skrev:Vet inte om detta kan vara till hjälp men jag hade ett liknande fel för några år sen och bytte denna del sen funkade det klockrent igen, tydligen ett standardfel på dessa bilar.
Jag bytte ut hela enheten, köpte på Volvo kostade lite drygt 500:- då.

http://www.byggoteknik.se/trasig-flakt-volvo-v40
Håller med vetten, detta är mycket mer sannolikt. Det är drivsteget till motorn som tydligen inte är rätt dimensionerad.
Så hela värmefläktmotståndet kan vara fel och inte bara transistorn? Får försöka hitta en sån del... Återkommer.

Ska jag vara ärlig så förstår jag inte riktigt vad motståndet gör och hur den är samverkar med fläkten samt värmaren...

Tack för bra tips!
"Värmefläktmotståndet" ÄR i princip bara transistorn med en stor kylfläns. Jag köpte min transistor på elfa och bytte, det är samma sak som att köpa hela "paketet" på volvo. Det jobbigaste är att plocka ut det från bilen. Har du en lödpenna så rekommenderar jag att bara köpa transistorn och byta den. Då klarar du dig under hundralappen.
Vill inte vara elak och skjuta ner er förslag om att byta transistor, men det har jag redan gjort och det har inte löst sig, dvs fläkten lever sitt eget liv och värmaren kickar igång när den känner för det (Kolla i början av inlägget). Uppskattar det dock!

Så jag är ute efter andra orsaker och lösningar relaterat till den varierande fläkthastigheten och värmen. Ska i helgen prova en annan värmefläktmotstånd från en bekants bil. Han bytte transistor och den fungerar bra. Symptomen för mig och han (och alla andra) har varit annorlunda, fläkten lade av eller att den körde på fullt bräs... Min är hela tiden variabel, trots bytet.

Iaf, håller tummarna att det blir i helgen.
Jag tycker mig ha läst mig till genom åren att själva ECC panelen kan ge sig, och det ger då liknande problem.

Min S40 är lite halvknepig sedan ett par år tillbaka. 21 grader är okej, men liiiiite för svalt. Men vrider jag upp till 22 blir det tropisk hetta, ibland. Värmen kommer ofta i pulser, som att den inte kan bestämma sig för hur den skall ställa värmemotorn utan att den går upp och ner. Bilen var inte alls såhär när jag köpte den 2009 utan har börjat bete sig så sedan något år eller två tillbaka. Nu kör jag på 21c och det är okej, men ibland önskar man att man kunde vrida upp ett snäpp utan att svettas.
Har du gjort rent dom två smala slangarna som går från ECC panelen? Genom dom sugs kupeluft in så att tempgivaren känner av vilken temp du har i kupén, om dessa blir igensatta av damm så blir ju inte luftgenomströmmningen rätt och ACC-n får inte rätt värden.

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]