Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jensi80
Hej!
Jag ska byta kamrem på min 1998, V40 2,0T . Min drivrem måste oxå bytas (smått sprucken). Förutom Kamrem+vattenpump och drivremmen , vad mer rekomenderas bytas? Har min bil andra remmar som kan vara bra bytas samtidigt (så allt nödvändigt är fräscht i samma tidsintervall tänker jag)

/Jenny (EJ bilkunnig) :P
av svda
Förutom kamrem byts regelmässigt spänn- och löp-rulle till denna. Köps ofta i en sats. Om man är osäker på skicket bör även vattenpumpen som även den drivs av kamremmen, bytas och byter man pump bör även kylvätskan bytas på en så här gammal bil, eftersom kylsystemet ändå tappas av.

Aggregatremmen, eller drivremmen som du kallar den brukar bytas samtidigt, även denna har en spännare och ev. kan behöva bytas, men en brusten drivrem leder vanligen "bara" till att det blir trögs att styra och att laddningen läger av. Man kan ta sig några mil innan det är stopp. En brusten kamrem leder ofelbart till att motorn totalhaverar. Till kamremmen byter man av säkerhetsskäl "allt", men med drivremmen kan man nöja sig med att byta bara rem och sedan byta spännare m.m. när det börjar låta illa.

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]