Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag behöver byta låsen på bagageluckan eftersom det inte funkerar. Knappen är styv och nyckeln fungerar inte heller. Har försökt applicera olja men en mekaniker sa att det behövs ett nytt (begagnat) lås. Men att få mekanikern att byta låset har tagit väldigt lång tid. Jag har väntat i över 3 månader nu. Är det något jag kan göra själv? Ingenting på youtube har jag kunnat använda som en guide.

Och nu den senaste är ibland när man kör, mycket sällan, ett högt metall ljud som verkar komma från däcken någonstans inte motorns. Men detta ljud går när kliva på bromsen eller pumpa dem försiktigt. Någon idé om vad det kan vara? Det låter illa men detta inte kommer ofta och går undan när bromsad.

Mvh,
S
Hej hej, låset kan du utan problem byta själv.
Ett bra tips är att köpa en reparationshandbok på tex biltema, där i står precis hur du ska göra..

Det andra problemet är svårt att säga något om utifrån den beskrivningen, kan du kanske filma det och lägga upp här så man kan höra precis hur det låter!?

skulle kunna vara bromsbelägg som är helt slut..

Lycka till!
Tack så mycket! :D Jag kommer att gå till Biltema och kolla upp reparationshandbok. När det gäller ljudet, det kommer väldigt sällan och inget sätt att få igång det är bara en slumpmässig sak. Jag fick den bromsrör ändras vid fronten i Mars och jag fick veta att de var ok på baksidan när det var besigtigad Mars också. Jag kommer att spela in ljudet när jag hör det nästa gång.

Jag tycker att det är märkligt att denna högt metalliskt ljud uppstår slumpmässigt och går vid pumpning bromsarna :?:

Mvh
S
Jag fixade låset i bakluckan på min V40 -00 i helgen. Centrallåset funkade men med nyckel var det tji, låset var som fastsvetsat. Problemet visade sig bero på att det fett som låset fettats in med från fabrik oxiderat och mest liknade fast tvål, vilket ju inte är så konstigt eftersom smörjfett är olja löst i en tvål. Jag demonterade låset från luckan, tog isär det, gjorde rent, fettade upp och satte ihop igen, så nu funkar det perfekt igen. Var beredd på att detta tar ett par timmar men inga specialverktyg behövs. Belöningen är att det är nästan gratis, låset funkar och att du slipper en extra nyckel.

Jag kan beskriva hur jag bar mig åt men då vill jag att du berättar att du kan få upp luckan först, det är nämligen en första förutsättning och i så fall också om du har en S eller V40.

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]