Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av knegon
Hej, tänkte försöka mig på att fixa strålkastartorkaren (högersida) på min Volvo S40-00.
För att få bort motorn måste man emellertid lossa lite på stötfångaren för att kunna få loss strålkastaren som sitter iväg för motorn.
Vet ej om det räcker att smörja upp motorn sedan eller om den måste bytas?

Fast var sätter man domkraften?
Vill ogärna riskera att sabba något.
Jag tänkte hissa upp bilen under motorn och sätta upp den på 2st pallbockar.

P.s
Som tack på förhand för svar lite bilder från Tjolöholm Classic Motor
http://www.10ga.com/pics283/picturepage283.html

http://www.10ga.com/pics284/picturepage284.html
D.s
av torkel
Hur ser din domkraft ut? Om det är en "skåra"i toppen så ska den inte "sättas fast" på något särskilt sätt. Skåran ska passas in i listen som löper längs med strax bakom hjulet. Om du lägger dig på knä och tittar under bilen så förstår du nog. Bäst är annars att köpa en garagedomkraft med en platta, då riskerar man inte att skada listen.

Sedan tycker jag att du kan försöka lirka ut strålkastaren utan att demontera stötfångaren. Jag lyckades göra det på min för några veckor sedan. Särskilt på höger sida är det möjligt om man lirkar lite. Har man en kompis nära till hands som kan trycka ner stötfångaren något så är det inga problem, utan att lossa den.
av julisgranis
Använd aldrig listen att sätta domkraften på, det görs helst i bara nödfall när man står ute med punktering på en motorväg. Har förstört ett antal bilar på det sättet. Det funkar ett tag när balken/listen är ny och fräsch, fast varje gång bilen lyfts där blir det små skrapningar och belastning. Med tiden kommer du få rost där och försvagning.
av knegon
Glömde att skriva att jag har en hydralisk garagedomkraft (klarar 2 ton) det är alltså inte den som följer med bilen som jag tänkte använda.
Helst ville jag hissa upp bilen mitt under typ i framvagnsbalk eller liknande och jag har 2 pallbockar att sätta under också.
Vore smutt om det hade gått att få loss strålkastarn utan att behöva lossa på stötfångaren lite grann men jag har försökt.
Torkarmotorn spelar väl ingen jätteroll om den funkar eller inte men vore kul att fixa den.

Så vore bra om någon vet vilka fästpunkter man kan använda utan att sabba något.
av julisgranis
när ja lyfter framvagnen så gör jag använder jag en sådan gummiunderlagg på domkraften och sedan lyftar jag den i tvärlänksfästet. Alltså där den stora bulten sitter i karossen, sitter även en stor gummi bussning där. Sedan finns det två bra balkar, hur ska man försklara, rätt långt in vid snett uppåt från framhjulen. Mellan hjulen och centrum på motorn.

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]