Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LindgrenV40
Tjena
Hoppas ni proffs kan komma med tips.

Gasen i botten på framförallt höga växlar i höga hastigheter så börjar varvtalen konstra. Oftast stannar de en stund på ca 3000 till 4000 varv. Hastigheten ökar dock som den skall. Väldigt svårt att förklara problemet men hoppas någon varit med om något liknande.

Först trodde jag att kopplingen slirade. Men när jag kopplade bort luftmassemätaren så gick bilen jämt och bra igen. Då försvann dock accelerationen (turbon) helt.

Vad tror ni? Byta luftmassemätaren? Eller låter det mer som signalen till luftmassemätaren? Eller kan det vara hela turbon?

Ha i åtanke att bilen emellanåt fungerar klockrent. Därför jag utesluter kopplingen... Eller?

Ställ gärna frågor för att få en bättre beskrivning av felet!!!
Användarvisningsbild
av Variosboy
Kopplingen.. anledningen till att den inte slirar när du drar ur LMM är att motorn då går i limp home läge och då inte utvecklar effekt nog att få kopplingen att slira..
av svda
Variosboy skrev:Kopplingen.. anledningen till att den inte slirar när du drar ur LMM är att motorn då går i limp home läge och då inte utvecklar effekt nog att få kopplingen att slira..
Stämmer om varvet ökar men inte farten. Här är det tvärt om.
Användarvisningsbild
av crumpets
Tog du bort LMM lär du ju inte fått samma prestanda som i vanliga fall och därför kom du säkert under den gräns vid vilken kopplingen slirar.
av Enotrek
Menar du att varvräknaren stannar när du accelererar
eller att den drar iväg först och sedan stannar?

såg på något bilprogram för en herrans massa år sedan att man kunde prova kopplingen.

Kör 70 - 90 Km/h, 5:ans växel, accelerera kraftigt. medans du accelererar skall du koppla ur snabbt och sedan släppa (ett snabbt tryck bara). om kopplingen är dålig kommer motorn att rusa.
Detta var i och för sig en 745 utan turbo, så jag vet inte hur bra detta funkar med turbo.
av benka1
Verkar var nåt problem som styr varvtalet-slirar kopplingen så ökar knappast farten-
om inte varvet ligger på 7-9000 R/m vill säga :o
Tysta sommardäck V90

Efter en resa på 240mil ner och tillbaka fr[…]

Kan vara så. Värt att tänka p&arin[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ari[…]

Extra backljus V60 cc -20 LÖST!

Snyggt! Jag har samma liggandes i väntan p&ar[…]