Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av farzan
tja. Har haft en v40 2,0t 00 som inte vill starta när den e varm. problemet började med att den gick lite ryckigt i typ 10 sekunder när jag körde på motrvägen. svände av o stannade till vid en mack o tankade o när jag sen skulle starta bilen så gick det inte att starta. satt o väntade i en timme innan den gick att starta. körde sen lite o stannade igen o då märkte jag att motorn snurrade på 2000 varv i friläge för att sen hoppa ner till 800 rpm o sen upp till 1500 rpm osv. körde hem sen o parkerade den. dagen efter jag startade den så gick den hur bra som helst i början men samma problem återkom så fort motorn blev varm plus att tempvisaren hopaade upp o ner o till slut så stannade den på lägsta läget. är inte bilkunnig för 5 öre så jag undrar vad som kan vara för fel på den.
måste tillägga att motorlampan har lyst i 3 år pga att lambdasonden efter katalysatorn hade lagt av men den har funkat bra ändå förutom lite svartrök när motorn vart kall. enligt min bilmek så var det inga problem att köra så o bilprovningen har godkänt den 3 ggr med motornlampan tänd eftersom den e äldre än 02 och avgasvärdena har varit ok då jag kört in den till besiktningen varm. Kan nån kanske veta vad det kan vara för fel?? tacksam för alla svar :)
av farzan
tackar för svaret :) har googlat runt och fel på btr verkar stämma någorlunda men ser man att just btr e paj om man lämnar in bilen på diagnos?? är det nåt man kan byta själv med hjälp av handbok? har inte tummen mitt i men jag brukar inte meka bilar ofta. om amn nu byter tempgivaren ska man ta o byta termostaten oxå för o va på den säkra sidan?
Användarvisningsbild
av MartinS
Du kan kolla om btr:en läcker, lossa vakumslangen i botten och se om det är bensin i den. Den skall va HELT torr.

Du kan lätt byta btr själv. En slang bort och en sprint, sen byter du vakumdelen och återmonterar.

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
Till höger på fuelrailen (som spridarna sitter på), en tvådelad sak med en slang i botten.

/Martin
av farzan
vet nån var man kan hitta en bränsletrycksregulator? har kollat med skruvat.se, mekonomen och kgk som e leverantör till ad-bildelar men ingen av de har. vågar man köpa en begad? begagnat kostar den 2000 spänn så det e inte superbilligt ifall den skulle hålla en kort period.
av julisgranis
På ebay finns det original för runt 1000 lappen. Tror de kostar några hundralappar mer hos volvo. Vet inte var du får 2000 beggad ifrån riktigt. Det räcker med att byta själva regulatorn, inte hela höljet som den sitter i.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag köpte en till en 00:a för fem år sedan, då kostade den under tusingen ny hos volvoåterförsäljaren. Du behöver bara byta den undre delen, du delar den med en sprint typ.

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]