Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av blade997
hej
har läst igenom otaliga trådar gällande detta problem, men finner icke en lösning!
motorlampan lyser och felkoden p0171 som inte går att kvittera bort, vilket betyder det är ett bestående problem?
dock går motorn bra, och första bådet på fel var tomgångsmotorn, men den funkar och putsad, sen luftmassagivaren, men är icke fel på den heller!
sökt efter läckage med startspray men hittar inget...

alltså,motorn går hur bra som helst men slipper inte denna felkod! kan det bero på lambdan????
vore dumt att byta den om det inte är det felet...
så nu vill jag gärna ha tips vad detta kan bero på!

kan ju tillägga har 2 st som har dylika fel, en 1,8 -99 men tänkte man skulle få fixat en åtminstone och hatar när en lampa lyser
av blade997
edit: läste på lite här och tog en provtur att ha bort kontakten från lmm, och ända skillnade blev en till varningslampa lyste, men själv bilen gick fint ändå ?:-/
kan det vara så, att lmm är totalt trasig???? helt paj??? kass??? torde väl gå att mäta på nåt vis
av benka1
P0171 Fuel Trim System Lean (Bank 1 ) Motorn får för lite bensin eller för mycket luft.
Kolla soppa pump o filter +tändstift -fast brukar bli p0131 på lågt soppatryck
Pröva o dra bort kontakten till tempgivaren får du en ny felkod då är det inte den,vevaxelgivare
Även evap ventilen som gör att bensinångorna går tillbaka kan ge mager blandning
av blade997
tack för tipset!
visa sig att 2 tändstift var dåliga, vet inte varför man inte kom på att kolla nåt sånt enkelt! e ju så att oftast missar man det enkla :D
men fortfarande inte som det ska vara så gav upp och förde bilen till verkstad, så dom skulle gå igenom motorn så allt är i skick, som tidigare sagt jag gav upp!
av blade997
hämta bilen, och den går hur bra som helst nu! MEN då den är kall å man startar är den en aningen svårstartad, alltså lång fjäder innan den går igång, vid varmstart inga problem alls,var värre tidigare och gick dåligt först, men det problemet är borta, s.s ända är det är lång fjäder vid start kall....vad kan detta bero på? ???montören sa han vet faktiskt inte varför det är så :roll:
nån som kan tipsa vad man borde kolla?
kan ju tilläggas felkoderna är borta så inget sånt, och lmm funkar samt tomgångsmotor, och nya stift
av blade997
benka1 skrev:Lät som motorn gick bra på översta inlägget skrev du,om 2 stift dåliga går ju det ej så bra!!?
Skulle gissa på tempgivaren nu,den funkar som en choke :-)-)
kanske var lite diffus i min ilska över bilen :P
jo den gick faktiskt bra. då den blev varm! fast 2 tändstift var kassa, men givetvis går den ju mycket bättre med fyra nya :-)-)
problemet nu är den fortfarande startar dålig kall, trots bättre än tidigare och luktar inte bränsle nu som den gjorde med dåliga stift...
motorlampan börja lysa igen, men fick bortkvitterat den än en gång,då gav den fortfarande samma felkod som ovan...bytte även bränslefilter ikväll men ingen större skillnad där inte!
var ute en sväng ikväll och bilen går helt bra, så inte nåt problem där, just s.s kallstarten som e lite kämpig, å hoppas ju på att inga felkoder dyker upp igen, men osäker eftersom det kom 3 mil från verkstaden

kanske man borde kolla tempgivaren då trots allt, börjar som sagt bli utan ideer,tack benka1!
av benka1
blade997 skrev:
benka1 skrev:Lät som motorn gick bra på översta inlägget skrev du,om 2 stift dåliga går ju det ej så bra!!?
Skulle gissa på tempgivaren nu,den funkar som en choke :-)-)
kanske var lite diffus i min ilska över bilen :P
jo den gick faktiskt bra. då den blev varm! fast 2 tändstift var kassa, men givetvis går den ju mycket bättre med fyra nya :-)-)
problemet nu är den fortfarande startar dålig kall, trots bättre än tidigare och luktar inte bränsle nu som den gjorde med dåliga stift...
motorlampan börja lysa igen, men fick bortkvitterat den än en gång,då gav den fortfarande samma felkod som ovan...bytte även bränslefilter ikväll men ingen större skillnad där inte!
var ute en sväng ikväll och bilen går helt bra, så inte nåt problem där, just s.s kallstarten som e lite kämpig, å hoppas ju på att inga felkoder dyker upp igen, men osäker eftersom det kom 3 mil från verkstaden

kanske man borde kolla tempgivaren då trots allt, börjar som sagt bli utan ideer,tack benka1!
Har du ohmmätare så gör en koll på värdet
när motorn är kall,så kan jag kolla på min tror att det ska ligga runt 2-300 ohm när det är 15-20 gr varmt ca
av blade997
nu har jag ju dess värre ingen sån, men det kan jag säkert fixa på ett eller annat vis...nästa fråga,är tempgivare samma för alla v40? vet nämligen en på skroten men som är äldre än den jag har, så lmm vet jag inte är kompatibel trots samma..
en tempgivare från den bilen får jag nästan gratis så :D

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]