Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hoppas att jag gör rätt genom att skapa en ny tråd.

Som ämnet lyder äger jag en Volvo V40 2.0T Fas 1 årsmodell 2000 som börjar ticka när jag kört den ett tag vilket oroar mig stort då detta är första gången jag äger en Volvo.

Mer info
Vid kallstart hörs inga missljud alls och motorn spinner på bra. Men när jag kört kärran i ca 10min så temperaturen kommit upp börjar fordonet att ticka. Själva tickandet kan jämföras med en dieselmotor men inte mer än så. Gasar jag vid körning så försvinner det tickande ljudet Och släpper jag gasen kommer oljudet igen. Är orolig för att det kan vara något allvarligt. Känns väl även värt att informera att motoroljan flyter tunnt som om det vore vatten och oljan är fin dvs ej svart. Kan det vara lyftarna tro? Oljan har inte blivit bytt på bra länge enl förra ägaren. Kanske försämrad oljekvalitet?

Kanske kan ni hjälpa mig att lösa detta tickandet?
Mvh
Tryckte på citat knappen för att svara så det blev fel.

Tack för alla bra o vettiga svar!
Jag lägger upp ett videoklipp om detta där ni kan höra tickandet. Jag har även köpt in motorolja och oljefilter och tänkte köpa en burk oil engie cleaner för säkerhets skull. Blir tickandet bättre är det antagligen pga attoljan var för tunn innan. Köpte helsyntet.
Tror knappast det beror på oljan då borde det låta hela tiden o inte försvinna på upp/ner gas!
Får du fram ditt video inslag så får du garanterat rätt svar,svårt att tyda annars? :)
Är det tickande eller knackande -låter som det skulle vara kolvbult eller nåt med cylindrarna efter som det avtar då du släpper gasen=
Belastning på kolvar/vevstake blir värre då motorn blir varm fast då knackar det inte tickar...
Benka

Nej det är tvärtom, när jag gasar försvinner det tickande vid körning (kan vara andra ljud som stör runtom som får mig att tro att tickandet inte e där) vid tomgång när den nått arbetstemperatur tickar den i takt med hur jag gasar alltså mer tickande vid gaspådrag o mindre vid släppt gas. Laddar upp ett klipp under morgon dagen. Har bokat tid för oljebyte via auto 24 i gbg nu och hoppas det försvinner då men det återstår att se. Som sagt e oljan fin men flyter som rapsolja vid kall o ännu mer vid varm.
Testa slå i en tjockare olja, typ delsyntetisk 10w-40. Finns även någon tillsats som ska hjälpa, omega 917 tror jag den heter. I annat fall är det bara att byta ventillyftare. Lite bökigt på den modellen, har för mig ventilkåpan är limmad.

Fast jag hade först testat med en tjockare olja och är det inga andra fel på bilen som dåliga avgasvärden etc. så kör vidare =). Är mer regel än undantag att äldre bilar börjar ticka när de är till åren.

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]