Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av grusbus
Ladies and Gentlemän,

Jag behöver lite hjälp att lokalisera vad som kan ha hänt med min S40, 2.0, 2001
Slangen mellan kylare och expansions kärlet gick sönder 5 månader efter besök på verkstad, hade bilen inlämnad för byte av kamrem m.m. då den endast gått 11000 mil.

Fem månader efter bilen blivit servad för minst 10000 så vart jag stående på motor vägen med tokhög temperatur, visade sig att den lilla slangen inte satt i sitt fäste utan legat och skavt mor fläk remmen tills det gick hål. Motorn gick på bilen när jag stängde av den men lät lite knackigt vilket gjorde att det blev bärgare hem.

Väl hemma så kan jag konstatera att bilen inte startar eller tänder alls men remmarna m.m. verkar sitta på plats, så frågan är vart ska jag börja leta.
Kan det vara så att topp packningen gått av värmen m.m. eller har ni några andra tips.
Ska försöka få Mekonomen att ta detta på någon form av garanti men vet inte om det går, killen på verkstan var inte direkt hjälpsam när jag pratade med honom.

Hoppas på många bra tips :-)

Robban
Användarvisningsbild
av SvenB
Ledsen, men jag tror inte du skall ha för stora förhoppningar om garanti. Det är ju inte det som de åtgärdade för 5 månader sedan som inte höll måttet. När kollade du kylvätskenivån senast? :cry:
av grusbus
SvenB skrev:Ledsen, men jag tror inte du skall ha för stora förhoppningar om garanti. Det är ju inte det som de åtgärdade för 5 månader sedan som inte höll måttet. När kollade du kylvätskenivån senast? :cry:
Kylarvätskan byttes vid kamremsbytet då även pumpen byttes ut.
Anledningen till den trasiga slangen är att den inta satt i sitt fäste då hade detta aldrig hänt, nu låg slangen mitt framför fläktremmen och skavde och jag misstänker att den hamnade där i samband med rem bytet för det är sista gången bilen var på verkstad
Användarvisningsbild
av SvenB
Var det senaste gången kylväskenivån kontrollerades också? Jag tittar inte speciellt ofta under huven heller. Men brukar titta in då och då. :(
av grusbus
SvenB skrev:Var det senaste gången kylväskenivån kontrollerades också? Jag tittar inte speciellt ofta under huven heller. Men brukar titta in då och då. :(
Naturligtvis har jag tittat under huven under tiden men inte upptäckt den lilla slangen som gick sönder, tror även att du spårat ut lite vad det gäller min fråga. Den gällde inte garanti utan tips på vad jag ska letar efter för fel.

Jag har kollar upp kamremmen m.m. och all detta verkar okay samt att allting går runt utan missljud på startmotorn men det finns inte minsta lilla försök till att tända.
Nästa steg idag är att plocka ut alla stiften och kolla kompressionen, stiften samt gnistan ifall något hänt där.
Frågan är väl om det finns någon elektronik som kan ha pajat utav det flödande kylarvattnet eller att motorn vart övervarm, tänkte ifall det blivit kortis någon stans så jag kollade även alla säkringar men dessa var hela.

Alla tips för att lokalisera felet på motorn mottages med stor tacksamhet

/Robban
Användarvisningsbild
av SvenB
Nej, jag tror inte jag spårat ur. Jag kommenterade det du skrev i ditt första inlägg i tråden
grusbus skrev: Ska försöka få Mekonomen att ta detta på någon form av garanti men vet inte om det går, killen på verkstan var inte direkt hjälpsam när jag pratade med honom.
Jag är ledsen att jag inte kan hjälpa dig, men tror inte att det behöver vara så allvarligt eftersom du tydligen hade vatten kvar i motorn.
av Paranormal
Om den har kokat så skulle jag gissa på att toppen är oplan, om det är så kommer du se det på kompressionstestet.
av grusbus
I dags läget så överväger jag om det över huvud taget är någon ekonomi att fixa bilen.
Ska låna en inspektions kamera och stoppa ner i stift hålet för att se hur det ser ut där, är det ventil sallad m.m. så blir det nog lättare att ta rätt beslut.
Har ingen lust att plocka isär bilen ifall den säljs som reservdels bil då den är ganska hyggligt skick i övrigt

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]