Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har besiktning på måndag eftermiddag och märker NU att tutan är ur funktion!
Bilen vi pratar om är en Volvo V40 T4 - 1998 33.xxx mil på mätaren.
Har kollat dessa saker utan något resultat.

Kollat säkringen som sitter i motorutrymmet, en 20amp.. Den var hel, bytte iallafall och rengjorde med elektronikspray.
Öppnade ratten och kollade alla jordpunkter, rengjorde släpringen och släpkontakten. Allt i ratten verkar fungera då jag kollade med multimeter.
Kollat med multimeter att jag har 12v konstant till tutorna och det har jag. Dock verkar det som båda stiften i kontakterna till tutan visar på plus? Lägger jag minus på multimetern och den andra i kontakten som går till tutan så får jag 12v igenom BÅDA stiften i kontakten..? Ska det vara så eller har jag kortis?
Tutorna (sitter två i fronten) har jag kopplat plus och minus på och dom tutar.
Rengjort och jordytorna på baksidan av tutorna för att få bättre kontakt.

Finns det något relä till signalhornen? Hör inte att det klickar något när jag trycker på tutan.
Någon som har något annat förslag? Hur går kablaget ner via rattstången?

Snabba svar vore sjukt tacksam då det börjar dra ihop sig för besiktning.

Mvh,
Kroffe
Nu har stött på något konstigt!
Mätte igen med hjälp av frun.
Jag har 10.5v fram till tutan när hon trycker på tutan. . Kopplar en fungerande glödlampa i kontakten men den lyser inte?
Verkar ju som tutfuntionen fungerar.. trycker hon ger multimetern utslag, släpper hon blir det noll. Men det konstiga är att man får ut 10.5v och det inte går att skicka ström genom en glödlampa?

Konstig formulering kanske då jag skriver från telefonen.
Det går inte att mäta så som du gör i första inlägget.

Anledningen till att du får samma spänning mellan båda stiften och jord är för att tutan inte är på och således går ingen ström genom den. Ingen ström = inget spänningsfall.

Du måste mäta med multimetern på varsitt stift på tutan.
Att inte lampan tänds kan mycket väl bero på dålig kontakt.
Eftersom resistansen i instrumentet är hög och ingen ström går i kretsen så uppfattas en ärgad kontakt eller så som kontakt, men så fort du hänger på något med låg resistans så blir motståndet i den dåliga kontakten helt plötsligt betydande och det går därför inte tillräckligt med ström i kretsen..

rörig förklaring jag vet, men men..
Hade problem med tutan på min bil för något år sen, men då visade det sig vara ringen. Vad som dock var intressant var att ett relä i motorutrymmet visade sig vara kopplat till tutorna trots att det inte visade så i schemat.. kommer inte ihåg vilket nu dock..
Hur reagerade ditt system när ringen var paj?

Såhär fungerar mitt nu efter ännu en mätning.
Mätte DIREKT från jord i kontakten till tutan och jorden som kommer in på ratten INNAN ratten, alltså i kontakten.. Får ingen kontakt imellan dom. Provar även att lägga en direkt jord på "tutjorden" i kontakten vid ratten, fungerade inte heller.
Mäter jag kontakten som går från ratten och direkt till jord har jag 10,5-11v och när jag trycker på tutan så går det ner till 0.

Om jag lägger in jord direkt på "tutkontakten" som man stoppar in i signalhornet så tutar den andra tutan fint och viseversa. Råkar jag lägga fel så jorden på plus på kontakten så smäller säkringen i säkringsboxen.

Har även provat att slänga om alla relän som ser likadan ut (totalt 5st), ingen skillnad där heller.
Fan, jag blir tokig!
Börjar bli sjukt less på den där tutjäveln så jag har hittat en lösning som fungerar för mig.
Jag har förmodligen ett kabelbrott, kan inte komma fram till något annat. Jag drar en ny jordkabel från kontakten till tutan och fram till släpringen i tutan. Gjorde en provisorisk dragning och då fungerade det.
Man måste ju riva halva motorn för att komma åt kablarna till tutan, suck.

Tackar dig Variosboy för att du var schyst och svarade!
Tysta sommardäck V90

Och däcksljud ändras med slitage ocks&ar[…]

Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]

Volvo S60 T3 2012 bytesråd

Har nu provkört den men måste säga[…]

Kan vara så. Värt att tänka p&arin[…]