- tor 01 maj 2014, 17:34
Jag har besiktning på måndag eftermiddag och märker NU att tutan är ur funktion!
Bilen vi pratar om är en Volvo V40 T4 - 1998 33.xxx mil på mätaren.
Har kollat dessa saker utan något resultat.
Kollat säkringen som sitter i motorutrymmet, en 20amp.. Den var hel, bytte iallafall och rengjorde med elektronikspray.
Öppnade ratten och kollade alla jordpunkter, rengjorde släpringen och släpkontakten. Allt i ratten verkar fungera då jag kollade med multimeter.
Kollat med multimeter att jag har 12v konstant till tutorna och det har jag. Dock verkar det som båda stiften i kontakterna till tutan visar på plus? Lägger jag minus på multimetern och den andra i kontakten som går till tutan så får jag 12v igenom BÅDA stiften i kontakten..? Ska det vara så eller har jag kortis?
Tutorna (sitter två i fronten) har jag kopplat plus och minus på och dom tutar.
Rengjort och jordytorna på baksidan av tutorna för att få bättre kontakt.
Finns det något relä till signalhornen? Hör inte att det klickar något när jag trycker på tutan.
Någon som har något annat förslag? Hur går kablaget ner via rattstången?
Snabba svar vore sjukt tacksam då det börjar dra ihop sig för besiktning.
Mvh,
Kroffe
Bilen vi pratar om är en Volvo V40 T4 - 1998 33.xxx mil på mätaren.
Har kollat dessa saker utan något resultat.
Kollat säkringen som sitter i motorutrymmet, en 20amp.. Den var hel, bytte iallafall och rengjorde med elektronikspray.
Öppnade ratten och kollade alla jordpunkter, rengjorde släpringen och släpkontakten. Allt i ratten verkar fungera då jag kollade med multimeter.
Kollat med multimeter att jag har 12v konstant till tutorna och det har jag. Dock verkar det som båda stiften i kontakterna till tutan visar på plus? Lägger jag minus på multimetern och den andra i kontakten som går till tutan så får jag 12v igenom BÅDA stiften i kontakten..? Ska det vara så eller har jag kortis?
Tutorna (sitter två i fronten) har jag kopplat plus och minus på och dom tutar.
Rengjort och jordytorna på baksidan av tutorna för att få bättre kontakt.
Finns det något relä till signalhornen? Hör inte att det klickar något när jag trycker på tutan.
Någon som har något annat förslag? Hur går kablaget ner via rattstången?
Snabba svar vore sjukt tacksam då det börjar dra ihop sig för besiktning.
Mvh,
Kroffe