Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av durullar
Nån som tagit bort eller vet hur man flyttar bakre delen av mittkonsolen? Har en S40 -01 där handbromsen ej tar som den ska och tänkte börja kolla där under.
Två skruvar vet jag sitter framtill, under damasken men sen blev det knepigt.
av Sparkzz
Dom två under damasken skall du inte lossa på. Det finns ett täcklock i botten på facket i mittkonsollen och under där sitter det två skruvar, eller om det var en, iallafall lossa på dem och sedan lyfter du upp konsolens bakkant och så ser man en justerskruv.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Kan garantera dig att det inte är där felet är.
Oken är rätt dåliga på dessa bilar, så jag sätter mina pengar på att ett ok eller två kärvar.
av Sparkzz
Variosboy skrev:Kan garantera dig att det inte är där felet är.
Oken är rätt dåliga på dessa bilar, så jag sätter mina pengar på att ett ok eller två kärvar.

Vi har också en v40 01 och på den är den handbromsvajern som kärvar så att handbromsen inte släpper ordentligt, kanske är så på din med?
Användarvisningsbild
av Nightmare89
Ingen ide att leta där under är nästan 100% säker på att det är oken. DE ÄR SKIT på dessa bilar tro mig ja vet...
Fixade nya från volvo till min för 2 år sedan å redan nu e de skit så det knappt går igenom på besiktningen..
Av med däcket å kolla på oket hur det mår.
av durullar
Kan förklara problemet närmare: det händer inget när man börjar drar i handbromsen. Första klicket kommer först när spaken är 1/4 upp och även när den är helt åtdragen skulle jag inte lämna den i särskilt stark lutning i nuvarande skick.

Alright alla tips välkomna. Ska kolla oken.
av durullar
Tänkte uppdatera tråden nu när problemet är löst. Tills vidare iaf. Det tog sin tid men tog av bakhjulen och tittade på bromsoken och drog i spaken och inget hände. I alla fall på båda sidor hade handbromsmekanismen fastnat helt enkelt! Smorde och lossade muttern och pillade lite och handbromsen tar mer än någonsin. Allt sitter ju oskyddat där så en tanke i fortsättningen är att smörja in det där när sommer eller vinterhjulen ska på.

Slapp nya bromsok hehe
Användarvisningsbild
av johnnype
Där har jag också varit på en V40.. tänkte samma sak, nu ska smörjas vid däck byte.. men ca 1månad senare (sommar) tvärvägrade han att släppa på ena sidan igen.. back to square one!

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]