Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#853008
Hej.

Jag köpte en Volvo V40 1,8 -98 häromdagen. Förra ägaren lämnade in bilen på verkstad och fick konstaterat att bensinpumpen var död, då sålde han bilen. Jag bytte pumpen och hörde det härliga brummet från tanken.

MEN när jag ska vrida nyckeln och starta låter det inget alls från motorn, inte ens ett knäpp. Stendött.
Varningslampan "Felfunktion i motorstyrninssysytemet" blinkar snabbt. Har det någon betydelse?

Men allt annat funkar, så som fläkt, halvljus, stereo, torkare m,m.

Jordningsfel? Relä?

Jag är TOTALT värdelös på bilar. Jag kan tanka och förstöra bilar, det är jag bra på. ;)

Hittar ingen annan tråd som liknar mina fel.

Hoppas att ni entusiaster kan hjälpa mig....


KRAM..................
#853111
Välkommen!

Är inte jättehaj på detta men ger det ett försök- :wink:

Hittade en som haft samma problem. Kanske är det såhär enkelt.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 18&t=48752

-Provat med båda nycklarna? Kan vara weisse med den ena, eller så skulle det kunna vara antennringen som sitter vid ingången till tändningslåset.
-Kollat eventuell säkring till startmotorn?
-Jordpunkterna är de rena?
-Provat att ha bort kabeln till batteriet ett tag?

Provat att knacka på startmotorn? Den sitter lättåtkomligt framför motorn, på motorn men bakom kylaren kan man säga, antagligen sitter det en liten svart kåpa över den (det gjorde det iaf på min förra S40 -00). Förstår då fortfarande inte så googla startmotor byte S40 eller V40 så kanske du förstår.

Hoppas du hittar felet.
av rid54
#853133
Kontrollera batterianslutningarna ordentligt (dvs ta loss och gör ordentligt rent och sätt fast igen). Kan vara dålig kontakt. Kolla även jordanslutningarna i kaross och motor ("strumporna" hela och fastsatta ordentligt i bägge ändar).
#855392
Nu har jag testat era tips. Tyvärr utan resultat. Bilen hoppade visserligen igång efter att ha laddat batteriet många dagar men bilen startade till men sen klickade det bara, eller rättare sagt, inte ett ljud.

Nu undrar jag om det kan vara batteriet eller något annat? Jag står handfallen.
av rid54
#855425
Jo, det verkar faktiskt som batteriet är slut och det låter nästan som generatorn inte är så pigg heller. Börja med ett annat batteri som du vet är OK. Om motorn går igång bör det vara runt 14 V på batteriet när generatorn börjat ladda.
#855664
Ett vanligt fel är annars att startkontakten i tändningslåset ger upp, ett ganska enkelt fel att åtgärda, om du vill ha en snabbfix sätter du bara en återfjädrande tryckknapp på berörda trådar vid tändningslåset (kommer dock inte ihåg vilka, det var iofs en -01:a den gången).
Om batteriet skulle vara dåligt brukar det åtminstone klicka i startmotorn och alla lampor går ner på "halvfart."
#855695
Hittade schemat nu, men det är för en 01:a, men är det samma färger i ditt lås också så skiljer det nog inget.

Koppla knappen på dessa:
Vit (+30) Konstant +12V.
Grön (+50) Start.

Övriga:
Blå (ACC) Radioläge.
Blå-Svart (IG2) Tändläge, bryts vid start.
Blå-Rosa (IG1) Tändläge, sluten även vid start.

En liten tanke: Är det automatlåda är ju starten blockerad också om inte växelväljaren står i P eller N.

https://pbs.twimg.com/media/GrjAz-gboAEZ5gq?forma[…]

https://partsouq.com/ Skum info på min[…]

Service Peugeot 107 2007

Hela navet ligger på bänken i garaget. […]

Tysta sommardäck V90

Farsans Hyundai Kona med Primacy 5 har mer dä[…]