Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av benka1
Har ett irriterande problem med V-lådan när man drar på 2:an o ska växla till 3:an så nyper det fast
-har gjort det sen jag köpte bilen för 3 år sen ,det första jag märkte -men alla växlar funka fint för övrigt"då".
Nu verkar det som synkringarna eller kopplingen ej hänger med längre ,får varvet gå ner lite grand så funkar det
Sen sjunker olje nivån i behållaren efter ett tag säkert fyllt på 1 liter på 3 år?
Tips?/benka
Användarvisningsbild
av vetten
Ange årsmodell och motor för annars blir det svårt att svara.
av rudarmy
Han kör t4 med m56

När jag kör på strippen så händer det mig åxå nån enstaka gång.. Jag fick byta teknik lite.

Nu måste Du ju inte växla så fort, men jag gjorde så att ja lät växelspaken "flyta över mot 3an själv utan att styra med kraft mot 3an.
jag förlorar säkert en 1/10del på det.

men inte kul när jag fått till en kanonstart å så låter det
som tandläkarborr i lådan.. Då är det bara å slå av tyvärr..

El så är det så enkelt att dina motorfästen börjar ta slut,
Iom att det är mekanisk styrning av växlarna, så kan problemet ligga där!
Motorn å lådan "vrids" så växelstyrningen ej funkar korrekt
av benka1
rudarmy skrev:Han kör t4 med m56

När jag kör på strippen så händer det mig åxå nån enstaka gång.. Jag fick byta teknik lite.

Nu måste Du ju inte växla så fort, men jag gjorde så att ja lät växelspaken "flyta över mot 3an själv utan att styra med kraft mot 3an.
jag förlorar säkert en 1/10del på det.

men inte kul när jag fått till en kanonstart å så låter det
som tandläkarborr i lådan.. Då är det bara å slå av tyvärr..

El så är det så enkelt att dina motorfästen börjar ta slut,
Iom att det är mekanisk styrning av växlarna, så kan problemet ligga där!
Motorn å lådan "vrids" så växelstyrningen ej funkar korrekt
Har bytt dom övre fästena,låda motor övre fast inte dom undre...
Fast jag undrar vart oljan tar vägen som jag fyller på hela tiden finns ingen läcka under vid växellådan eller dyligt-
Tar jag av locket till behållaren o pumpar så kommer stora bubblor-skummt :shock:
av Sony905
Hej!

Har lite samma problem med min växellåda ibland, hjälpte det att byta olja i lådan? märkte du nån skillnad direkt efter bytet? är själv lite sugen att byta olja/synkringar

2.0T

Om man vill byta växellådsolja, vad rek ni för olja märke ?
av benka1
Sony905 skrev:Hej!

Har lite samma problem med min växellåda ibland, hjälpte det att byta olja i lådan? märkte du nån skillnad direkt efter bytet? är själv lite sugen att byta olja/synkringar

2.0T

Om man vill byta växellådsolja, vad rek ni för olja märke ?
Har ej bytt olja i lådan utan det jag syfta på är oljan till kopplingen som verkar gå upp i rök-fyllt på 2 liter sen jag köpte bilen!
skulle tro att det duger med volvos orginalolja,fast enl handboken ska man ej byta olja bara kolla nivån?
Byta synkringar -lär nog behövas lite utrustning o kunnande!!!!
av julisgranis
Olja i kopplingen?! Du måste missuppfattat något, om du lyckats fylla på olja i kopplingen så kommer du inte en meter. Du syftar nog på växellådsolja som föregående inläggare skrev. Eller syftar du på bromsvätskan som även går till slavcylindern?

Om det är bromsvätskan du syftar på får du kontrollera alla bromsar och även slavcylinder, den brukar sjunka efterhand som beläggen och skivorna slits.
av benka1
julisgranis skrev:Olja i kopplingen?! Du måste missuppfattat något, om du lyckats fylla på olja i kopplingen så kommer du inte en meter. Du syftar nog på växellådsolja som föregående inläggare skrev. Eller syftar du på bromsvätskan som även går till slavcylindern?

Om det är bromsvätskan du syftar på får du kontrollera alla bromsar och även slavcylinder, den brukar sjunka efterhand som beläggen och skivorna slits.
Rätt av dig mena bromsvätskan,säger alltid fel"olja"-fast borde synas om det läcker vid slav cylindern
bromsar är bytt, fyllt på 1liter läcker ut nånstans ...
Användarvisningsbild
av vetten
benka1 skrev:Undrar om bromsvätskan kan läcka invärtes i bromsservon?
Ja det händer att den läcker den vägen.

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]