Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sarah1
Hej hoppas på råd och vägledning då jag är helt borta kring allt detta med bilar ! Min s40 t4 har blivit lite svår startad när den är kall men vid vissa starter vill den tända fortare men det tar några sec. Man får hålla i nyckeln en stund kan tillägga att d är en aut Med vänlig hälsning, Sarah
av benka1
Hej ,kan vara temp givaren till datorn!
Den fungerar som choke-kall motor mer bensin o tvärtom,motorn får för lite mao!
Kan vara något annat men det går att ohm mäta den utan att plocka bort ,runt 200 ohm varm/3-4 kohm kall
/benka
Användarvisningsbild
av sweddan
Det kan som sagt vara tempgivaren, den sitter under termostaten.
Det kan också vara bränsletrycksregulatorn.
av Sarah1
Hej tack ska kolla upp det men när den är varm el ja när den är startad så startar den klockrent men tusen tack för att ni tog er tid att svara
av rudarmy
Prova starta bilen sen stäng av å starta igen, startar direkt då misstänker jag?
Sen provar du om 15-20min, å då får du nöta lite på startmotorn misstänker jag?
Isf byt btr(bränsletrycksregulatorn)
av Sarah1
Hej precis som du beskriver är det. Jag kan starta den direkt och i några min efter så startar den galant. Men som du skrev efter 15 -20 min låter d lite tjurigt. Är det svårt att byta behöver en okunnig människa som jag lämna in den på verkstad ? Med vänlig hälsning, Sarah
Användarvisningsbild
av sweddan
Vilken årsmodell är det? Om bilen är ifrån -00 och uppåt så är det mycket lättare att byta btr:en.
av benka1
Tja,inte direkt svårt ovan insuget sitter det en sk fuel rail där bensinen från tanken hamnar
Och till vänster av den sitter trycksensorn lite bakom gaveln så att säga,motsatta sida sitter returen
till tanken.Hela paketet sitter bara med 2 st bultar-ta bort dom o dra försiktigt upp hela härligheten
o då ser du hur den sitter som. Är lite olika på årsmodeller men ej svårt ,ska byta min oxå så småningom.
Till vänster om fuelrailen sitter det en typ "bilventil" skruva bort den o tryck in piggen så att trycket försvinner.
Lycka till/benka
Användarvisningsbild
av sweddan
Om man inte är lite van med att skruva så kanske det kan vara svårare. Hela spridarbryggan ska bort samt soppaslangarna. Den ena soppaslangen som går in i sidan på bryggan lossar man genom att bryta en klack/bygel åt sidan. Kan sitta lite så lite hårdare tag krävs. Den andra soppaslangen som sitter uppepå bränsletrycksregulatorn är fast, den måste skäras av försiktigt så nära regulatorn som möjligt. Kanske kan den gå att värma på ett tag och sedan jucka bort den. Den är svårast av alla. Den måste man sedan försöka få tillbaka och den ska värmas fast. Den slangen är som en krympslang, men hård.

Om man känner sig för osäker så är det bästa att lämna in bilen eller låta någon man känner hjälpa en med det.
Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]

Sedan börjar den "bluddra" och k[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]