Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Denzar
Hej, jag undrar vilka luftmasse/mängdmätare som passar till en V40 t4 98. Min har börjat krångla! Köper man hela burken som man kopplar på filtret eller tar man loss mätaren?
av Denzar
Länken funkade inte :( Men efter lite letande så fann jag samma svar!

Skönt. Riktigt billig på ebay NEW Air Flow Meter VOLVO S40 V40 30611231 1.9 2.0 T4

http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-Air-Flow- ... 3cc83bacdd

Den blöddrar efter 3000 varv vid fullt gaspådrag, sen några gånger per år tappar den kraft totalt och är nära på att dö. Känner igen det från en Ford jag hade.

Koppla även in felkodsläsaren efter och fann något i stil med "Air flow circuit".

Jag har ett öppet luftfilter på bilen, passar ovan LMM ändå? Vart köper jag nytt öppet sportfilter? Är ett sånt koniskt filter.

Vad kostar annars en original filterbox på skroten? Tänkte ifall det är skonsammare.
av benka1
Skonsammare med orginal luftbox,ska man köra open air tror jag det bästa är torrfilter ingen risk att det dras in olja-
sen att inte filtret ligger löst o hoppar omkring .Drog mitt med ett spänn band och behållit underredet på boxen,den är gummiupphängd!
Vad kostar lmm,n i svenska pengar ungefär+frakt från din länkande sida?
Det är 3"ingång på lmm så bara kolla efter det,kör med biltema filter torrt o sist oljebaserat fast satt tillbaka det torra för o se om det blev
bättre,men icke får felkod ändå på främre lambdan fast bara på full belastning nåt med soppan(mager blandning).
av Denzar
Det blev under 400:- totalt. Gjorde en "Best offer" på 28 pund, det gick igenom!

Ajfan kollade inte ens storleken, men var ute och kollade på bilen, det var samma nummer som på ebay.

På min bil ligger filtret i någon plåt som är som ett U. Jag har blåst rent filtret en gång. Vill helst inte spendera på original luftbox + filter om det nu funkar som det är :) Har ju funkat i två år sen jag köpte bilen, plus tiden innan på förra ägaren.

Jag hoppas att det är LMM som är felet nu! Bilen tappa varv som fan när jag körde igår. Som att den höll på att dö immellanåt i 10 min ungefär, fick gasa hejvilt, bilarna runt om mig trodde väl jag var dum i huvet :lol:
av benka1
Denzar skrev:Det blev under 400:- totalt. Gjorde en "Best offer" på 28 pund, det gick igenom!

Ajfan kollade inte ens storleken, men var ute och kollade på bilen, det var samma nummer som på ebay.

På min bil ligger filtret i någon plåt som är som ett U. Jag har blåst rent filtret en gång. Vill helst inte spendera på original luftbox + filter om det nu funkar som det är :) Har ju funkat i två år sen jag köpte bilen, plus tiden innan på förra ägaren.

Jag hoppas att det är LMM som är felet nu! Bilen tappa varv som fan när jag körde igår. Som att den höll på att dö immellanåt i 10 min ungefär, fick gasa hejvilt, bilarna runt om mig trodde väl jag var dum i huvet :lol:
Ska bli intressesant o se om det blir bättre-är filtret blått är det säkert Bsr!Inoljat o ska göras rent och oljas in igen-
Har du ohm mätare?I såna fall kan du mäta mellan stift 1-2 på kontakten(lmm)skulle va kul o se det värdet nämligen?
Otroligt pris :-O)
av Denzar
Filtret är rött! Ja det ska bli spännande :) Jo det har jag, ska göra det om jag kommer ihåg!

Jo man kan göra riktiga klipp på ebay! Fast det är kopia så är det bra pris, inte köper man en ny original till en 98 :lol:
av Denzar
Vad i hela .... Funkade kanon i ett par mil, sen börja den puffra igen?! Det är alltså vid plattan i backen, gasar jag 75% så händer inget.
av benka1
Denzar skrev:Vad i hela .... Funkade kanon i ett par mil, sen börja den puffra igen?! Det är alltså vid plattan i backen, gasar jag 75% så händer inget.
Kolla tändkablarna för guds skull :-O) -o stiften samtidigt!!
Visa din semesterbil(d)

På grund av bl.a kamrems haveriet på[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ar[…]

Tysta sommardäck V90

Och däcksljud ändras med slitage ocks&ar[…]

Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]