Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Trivalde
Hej,

För några veckor sedan så ville inte min S40 (2,0 sug, -96) som gått ca 12,500 mil inte längre starta. Det började troligen med att den gick svagare under en period (jag anade bara detta men avfärdade det som inbillning) men jag drar sällan på speciellt mycket så jag vet inte detta säkert. Strax innan den lade ner så lät den konstigt (minns inte så väl men jag begrep inte var det kom ifrån men misstänkte att det kom från den första delen av avgassystemet) och svarade uselt på gaspådrag, den var riktigt klen.

När den sedan inte ville starta så har jag gjort och konstaterat följande:
- Stiften är nybytta. De ger också bra gnista när man försöker starta bilen (testat mot motorblocket).
- Det kommer ordentligt med bränsle till bränsleskenan vid inprutarna (prövat med nippeln där flera gånger).
- Kamremmen ligger som den ska och är hel och motorn har rätt kompression.
- Bilen går varken igång med startkablar, rullstart (provat både bärgning och nedförsbacke). Inte heller med startgas ger går den igång.
- Stiften är aningen blöta så det kommer uppenbarligen in bränsle i cylindrarna (detta skulle dock kanske kunna vara startgas så jag kan inte vara helt 100% på att bensin flödar in i rätt mängd. Det luktar nämligen inte bensin i avgasröret när man luktar där efter, och under tiden, som man kör den på startmotorn.

Vid startförsök så händer det att den nästan tänder till någon enstaka gång men väldigt, väldigt sällan.

Någon som har några idéer om vad det kan vara eller vad jag kan göra mer för att hitta vad det är frågan om?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av sweddan
Det är inte så att katalysatorn är paj/igentäppt?

Inga felkoder?

Är tändspolarna hela och fräscha? Du har kollat gnistan till alla cylindrar?

Alla slangar osv hela?
av Trivalde
Några felkoder har jag inte då jag inte bemödat mig med att ta den till verkstad ännu. Vill utesluta det som går på egen hand först.

Tändspolarna fungerar. Jag har provat stift från bägge två med gott resultat.

Jag har inte upptäckt några problem med slangar.

Katalysatorn har jag inte kunnat utesluta ännu och har heller inte tänkt på den möjligheten. Det skulle dock kunna förklara en hel del så jag måste verkligen kolla på det. Får återkomma så fort jag fått tid att undersöka den möjligheten. Tack för tipset!
av Trivalde
Gick en omgång med bilen igår och ännu ingen aning om vad det är för fel. Däremot har jag kunnat utesluta en del och noterat annat som möjligen kan vara till nytta:

- Att lossa den främre katalysatorflänsen och således helt ta bort möjligheten med stopp i avgassystemet gjorde ingen skillnad öht. Avgassystemet kan inte vara problemet.

- Motorn på bilen snurrar långsammare(trögare) på startmotorn än vad en dieseldriven Citroën gör med samma batteri (spridarna inaktiva). Batteriet upplev som dåligt på S40n men bra i cittran vilket är märkligt då cittrans motor rimligen borde vara tyngre att snurra runt. S40ns startmotor kan alltså vara kass. Dock startar bilen inte vid rullstart - har både prövat nedför backe och bogserat med 2:a och 3:ans växlar i.

- Vid dessa bogseringar så har jag fått höra av bogseraren (som gjort detta förr) att min bil är ovanligt tung att dra. Den rullar dock lätt på friläget så det är ingen broms som ligger på.

- Har provat att stoppa en spik i en tändhatt testa så spänningen är tillräcklig genom att vrida om tändningen och får då nästan en centimeters gnisthopp när spiken hålls nära motorblocket. Tändspolar (åtminstone den jag provade och det ska räcka för start) är således ok och det finns god spänning till stiften.

- Jag har provat att byta ut stiften igen mot några helt torra, kopplade ur bränslespridarna och försökte starta med startgas utan framgång. Detta innebär att jag också kan utesluta att bränslet är kass eller att det kommer in vatten.

Summa summarum så får motorn kompression, bra gnista samt bränsle. Luften tycks kunna flöda som den ska men likt förbannat så går eländet inte igång!

Är det någon som begriper vad det kan vara frågan om? Jag har utöver att konsuletera några hobbymekare även pratat med två erfarna volvomekaniker och ingen av dem kan heller begripa vad som skulle kunna vara fel. Min kärra som för övrigt är alldeles för lite körd för att gå i graven redan bjuder verkligen på en rejäl utmaning här...
Användarvisningsbild
av sweddan
Riktigt märkligt.....frågan är om det kan vara något med startspärren. Om något har blivit knas med nyckeln eller själva enheten. Har du en extra nyckel så testa med den och kolla alla säkringar. En riktigt långskott, men har själv råkat ut för det på en s40.

Vart i detta avlånga land bor du?
av Trivalde
Någon startspärr är det inte fel på. Nu har det gått lång tid här men nu har vi provat att även med stroboskop kolla hur tändningen fungerar och då har vi märkt att den inte alls tänder vid ÖD (eller ens nära). Det är sålunda inte speciellt konstigt att den inte startar.

Frågan är dock vad som signalerar när den ska tända?

Med tanke på att kamremmen tycks sitta som den ska så undrar jag om det kanske finns någon givare eller så som kan ha fått spatt? Kanske är det några märken som en givare registerar som har blivit förstörda eller dyl?

Någon som vet?

Jag bor utanför Alingsås.
av Grimreaper454
Hej jag har samma problem med min s40 gnista kommer och bränsle men igång går den inte.. Jag ha mäta alla givare o alla verkar vara Ok.. Jag har också provat med start gas men inget liv i motorn för det.. :cry:
Visa din semesterbil(d)

På grund av bl.a kamrems haveriet på[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ar[…]

Tysta sommardäck V90

Och däcksljud ändras med slitage ocks&ar[…]

Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]