- mån 24 feb 2014, 15:43
#839723
Hej,
För några veckor sedan så ville inte min S40 (2,0 sug, -96) som gått ca 12,500 mil inte längre starta. Det började troligen med att den gick svagare under en period (jag anade bara detta men avfärdade det som inbillning) men jag drar sällan på speciellt mycket så jag vet inte detta säkert. Strax innan den lade ner så lät den konstigt (minns inte så väl men jag begrep inte var det kom ifrån men misstänkte att det kom från den första delen av avgassystemet) och svarade uselt på gaspådrag, den var riktigt klen.
När den sedan inte ville starta så har jag gjort och konstaterat följande:
- Stiften är nybytta. De ger också bra gnista när man försöker starta bilen (testat mot motorblocket).
- Det kommer ordentligt med bränsle till bränsleskenan vid inprutarna (prövat med nippeln där flera gånger).
- Kamremmen ligger som den ska och är hel och motorn har rätt kompression.
- Bilen går varken igång med startkablar, rullstart (provat både bärgning och nedförsbacke). Inte heller med startgas ger går den igång.
- Stiften är aningen blöta så det kommer uppenbarligen in bränsle i cylindrarna (detta skulle dock kanske kunna vara startgas så jag kan inte vara helt 100% på att bensin flödar in i rätt mängd. Det luktar nämligen inte bensin i avgasröret när man luktar där efter, och under tiden, som man kör den på startmotorn.
Vid startförsök så händer det att den nästan tänder till någon enstaka gång men väldigt, väldigt sällan.
Någon som har några idéer om vad det kan vara eller vad jag kan göra mer för att hitta vad det är frågan om?
Tack på förhand!
För några veckor sedan så ville inte min S40 (2,0 sug, -96) som gått ca 12,500 mil inte längre starta. Det började troligen med att den gick svagare under en period (jag anade bara detta men avfärdade det som inbillning) men jag drar sällan på speciellt mycket så jag vet inte detta säkert. Strax innan den lade ner så lät den konstigt (minns inte så väl men jag begrep inte var det kom ifrån men misstänkte att det kom från den första delen av avgassystemet) och svarade uselt på gaspådrag, den var riktigt klen.
När den sedan inte ville starta så har jag gjort och konstaterat följande:
- Stiften är nybytta. De ger också bra gnista när man försöker starta bilen (testat mot motorblocket).
- Det kommer ordentligt med bränsle till bränsleskenan vid inprutarna (prövat med nippeln där flera gånger).
- Kamremmen ligger som den ska och är hel och motorn har rätt kompression.
- Bilen går varken igång med startkablar, rullstart (provat både bärgning och nedförsbacke). Inte heller med startgas ger går den igång.
- Stiften är aningen blöta så det kommer uppenbarligen in bränsle i cylindrarna (detta skulle dock kanske kunna vara startgas så jag kan inte vara helt 100% på att bensin flödar in i rätt mängd. Det luktar nämligen inte bensin i avgasröret när man luktar där efter, och under tiden, som man kör den på startmotorn.
Vid startförsök så händer det att den nästan tänder till någon enstaka gång men väldigt, väldigt sällan.
Någon som har några idéer om vad det kan vara eller vad jag kan göra mer för att hitta vad det är frågan om?
Tack på förhand!