Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Moonman
Hej alla!

Funderar på vad som sker med min bil. Beskriver vad som händer direkt och tar lite historia efteråt.

Bilen står alltid parkerad på samma plats i ett varmgarage. Eftersom vi har haft problem tidigare så kikar jag på nivån varje gång jag ska använda bilen, det är oftast på helgen. Det jag undrar över är att nivån i expansionskärlet kan gå ner till hälften och ligga där i några veckor för att sedan öka till max och ligga där några veckor. Är detta normalt, jag förutsätter att det inte är det och undrar då vad det kan vara?

Bakgrund:
Upptäckte på semesterresa att expansionskärlet var tomt och att det gick i x antal liter kylarvätska. Efter det så kontrollerade jag nivån då och då och fyllde på när det behövdes. Vid kamremsbyte så byttes vattenpumpen och det verkade som att det inte läckte längre. Senare så började nivån sjunka, om än mycket långsammare än tidigare och utan att jag kunde se något mönster när det skedde, ibland försvann inget, ibland lite. Bytte sedan lock till expansionskärlet och nu både höjs och sänks nivån.

Tack för hjälp!
Användarvisningsbild
av sweddan
Det beror ju på när du kollar nivån. Motorn måste ju vara helt kall, typ stått en natt, för att nivån ska visa rätt. När kylarvätskan är varm så expanderar den, typ. Kollar du nivån när motorn nyligen är avstängd så har du säkert runt max i behållaren. Om motorn är riktigt kall så ligger den antagligen runt mitten eller MIN.
av Moonman
sweddan skrev:Det beror ju på när du kollar nivån. Motorn måste ju vara helt kall, typ stått en natt, för att nivån ska visa rätt. När kylarvätskan är varm så expanderar den, typ. Kollar du nivån när motorn nyligen är avstängd så har du säkert runt max i behållaren. Om motorn är riktigt kall så ligger den antagligen runt mitten eller MIN.
Vet inte om jag var otydlig men jag kikar på nivån när bilen kanske har stått i en vecka, alltid på samma plats i varmgarage. Ändå kan nivån sjunka för att några veckor sedan vara tillbaka på max. Nu den senaste tiden har nivån hela tiden legat på max.

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]