Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#831314
Hej!

Har i veckan fått problem med min Volvo S40 1.8 -03..
Allt började med när jag körde tidigare i veckan då motorn svarade väldigt dåligt på gaspådrag, varvtalen började svaja upp och ner av sig själv och motorn stängdes av medans jag körde. Det kom rätt mycket avgaser och det luktade skit. Detta efter ca 10 min körning.
20 minuter senare när bilen vart avstängd funkade den ok igen, och dagen efter funkade den bra tills jag kört i ca 30 minuter då samma fel uppstod. Jag lämnade in bilen och de bytte ut min kassa VVT-enhet, har haft denne defekt i cirkus ett år. De bytte även kamremen (enbart rem) samt att de smörjde upp tomgångsmotorn. Efter detta var gjort felsökte de bilen via datorn utan att få träff på något fel..
Jag hämtade ut bilen igår, och idag efter jobbet hände samma skit igen efter ca 10 minuters körning. Denna gången inte lika illa som förut dock.. Varvmätaren började svaja lite och motorn stängdes av nästan direkt, körde i ca 30 km/h när det inträffade. Svängde in på en parkering och startade motorn nästan direkt, enbart på tomgång, och till en början svajade varvmätaren (typ som att bilen gasade av sig själv, hade dock ingen växel i) men den blev stadigare och stadigare och sen försvann det, inget illaluktande, dock lite mer avgaser än vanligt.

Är det någon vänlig själ som har någon som helst aning vad som kan vara problemet ??!
Völdigt tacksam för hjälp!

MVH
Makk4n
#831485
Hur menar du med kopplat ur?
Motorn dör när jag kör med växel i, ja. Försökt se ett sammanträffande på de tre gångerna de hänt. Vad jag kan komma på är att det vart minusgrader och att jag motorbromsat precis när det hänt?
Idag körde jag i ca 30 minuter och hade inga problem över huvud taget, den rullade på fint! Att notera är att det är plusgrader.. Kan det vara något spjäll eller något som inte funkar när det är kallt??
#831504
Kan vara tempgivaren för varm/kall motor som spökar så att motorn får för mycket soppa och dränker sej, det behöver inte vara fel på den utan bara att det är oxid i kontaktstycket så att signalen från den störs.
#831530
Tack för svaret Vetten.
Den här tempgivaren, påverkas den av kylan ute så pass menar du? Jag har aldrig fått problem förrän jag kört i minst 10 Minuter, alltså när motorn är något varm. Är det då kallt ute, påverkas denna givare då?
#831552
Den kan ju ge fel värde om den är trasig eller har dålig kontakt så att den chokar motorn när den blir varm och vad det beträffar oxid så brukar den kunna bete sej underligt vid olika väder och fuktighet.
#831639
Då skall jag kolla upp detta! ÄR det lättåtkomligt att kolla? Försökt söka till mig information hur jag skall gå tillväga men inte hittat någon info hur jag skall böra mig åt, vet du hur man gör får du gärna berätta :)

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]

Det luftar sig självt. Fyll på i exp-k&[…]