Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av iDeagol
Hej !

Vi har en S40 -98 lilla skrotis och parkeringsljuset fungerar inte vid läge II på tändningen och I på brytaren för ljuset. Jag plockade konsolen men och allting ser fint ut inget bränt eller nåt sånt. Men där är ju massor av kablar och frågan är hur man felsöker på bästa sätt. Märk väl jag kan inte läsa elschema så min Heinz bok hjälper mig inte. Problemet är detta måste fixas eftersom det blev ombesiktning pga annan grej.

Rent teroretiskt sätt borde man väl kunna koppla runt detta i värsta fall om det nu inte går att fixa med brytaren :mrgreen:

\\Richard
av iDeagol
Fast parkeringsljuset fungerar när man slår på strömställaren för ljuset i läge 0 eller 2 (parkeirngsljuse) men inte i läge 1 med motorn avslagen och tändningen i läge 2. Funderar på om det kan vara en kombination mellan tändningslås och strömställare. Jag har dock ström till t ex bilstereo i läge 2 på tändningslåset.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Låter som ett perfekt tillfälle att lära sig läsa elschema. :wink:
dom som finns i boken är dessutom väldigt enkla! Uppdelade i funktion och med tydliga symboler.
Leta rätt på sidan som har med ljus att göra, ta kort och lägg in här så kan vi leda dig rätt!
av iDeagol
hmmm verkar inte som om jag kan lägga in några bilder här men jag kan ju alltid länka till dom på min Skydrive.

Var förövrigt skroten i Malmö som hade två st. Provade båda men samma resultat.
av iDeagol
Glöm det där "snabbsvar" hmm

Nu skall vi se om jag inte har helt för mig så borde 68 vara i fokus samt att inblandade kablar är:

D2 (6) till 2/4 (68)
och
C2 (6) till 1/8 (68)
WP_20140130_16_56_15_Raw.jpg
Kontakt till brytaren
WP_20140130_16_56_15_Raw.jpg (1.94 MiB) Visad 544 gånger
Tittar man sen på kontakterna så har ju dom oxå nummer:
En grå
WP_20140130_16_49_59_Raw.jpg
Kopplingschema
WP_20140130_16_49_59_Raw.jpg (176.41 KiB) Visad 530 gånger
och en svart
WP_20140130_16_50_33_Raw.jpg
Kontakt till brytaren
WP_20140130_16_50_33_Raw.jpg (355.41 KiB) Visad 527 gånger
av iDeagol
Sen är ju frågan hur man skall göra ifall det är strul med tändningslåset. Hur funkar det på besiktningen. Jag skulle kunna dra el någonstans ifrån dra in detta till en "egen kontakt" på insidan av bilen. Finns ju fina saker på Biltema. Det drygaste där är väl att få in elen från motorrummet till panelen.

För om detta inte går att fixa måst greja nåt själv liksom.

Fixat grejs på det lilla livet för knappa avgas och styrled så det vore ju attan om det skall bli körförbud för något som normalt sätt är en 1:a ?:-/

Hilfe!
Bilagor
WP_20140130_16_56_48_Raw.jpg
Hela schemat
WP_20140130_16_56_48_Raw.jpg (1.84 MiB) Visad 544 gånger
Du tittar på fel sida, kolla på 12:32 så blir det lättare. Om du kan tolka elscheman så är det inga större problem att hitta felkällor, jord, säkringar (står nummer på dom i schemat), möjliga komponenter etc.

Edit: kolla dessa säkringar snabbt. Jag kommer inte ihåg i huvudet vilket läge som är var på omkopplingsbrytaren på instrumentbrädan därför säger jag alla. F11, F1, F2 (säkringsdosa i motorutrymmet). F7, F13 (säkringsdosan inne i bilen).

Min röst går till säkring F13 men jag garderar mig med F1 och F2 ( de sitter i serie) =)
Senast redigerad av 2 julisgranis, redigerad totalt 0 gång.
Tog mig tid att kolla vad du menade med läge 1 på brytaren, antar du menar läge "parkeringsljuset". I det läget påverkar inte tändning läge 2 någonting och inte något annat läge på tändningen för den delen heller. Har du brytaren i läge "parkeringsljus tar ljusen ström direkt från batteriet och ska lysa vare sig nyckel är i eller inte. Däremot påverkar tändning läge 2 när brytaren är i antingen läge "0" eller läge "2". Så kolla om det lyser när nyckel är inte sitter i och kolla samtidigt om parkeringsljusen där bak lyser.

Jag står fast vid min röst på säkring F13 =)

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!