Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OutKaszt
Min sambos mors V40 har börjat pissa olja, är inget vattenfall men några deciliter har den spillt ut under bara någon dag. Dock verkar den ha slutat läcka nu. Men i alla fall, så har jag varit under bilen och tittat en del men har svårt att fastställa varifrån det kommer. Runt motor och låda verkar det torrt, men det är oljigt under växelväljaren/föraren och sedan ser det ut som om det har droppat ner olja på höger inre drivknut och på så sätt slungats uppåt mot området där grenröret sitter.

Är det någon som har lite mer tips på hur man kan fastställa exakt vart det läcker? Oljenivån är ca 1cm under hålet (bra/dåligt). Har som förutsättning att åtgärda detta själv åt henne, för hon har fasen inte råd att fixa detta.

Hur kritiskt är det att köra med bilen ifall nivån är 1cm för lite?
av julisgranis
Omöjligt att säga rakt av. Kan vara från VVT drevet, kamaxelgivartätningen, packboxar m.m eller något helt annat. Bästa är att göra en noggrann motortvätt och sen se var det börjar läcka. I mitt fall var det en slang till vevhusventilation som var av, fast då blev det även oljigt på framsidan motorn. Fast oljan spred sig överallt så det gick inte att se att det var just den slangen som var kass.

Lättast är att köpa en burk red line seal saver och slänga i samtidigt som du byter olja. Har du tur är det någon tätning som är lite spröd, då fixar denna det.
av klacken
Det rör ju växellådan, ingen fara att köra med 1-2 cm under hålet. Vanligt att det läcker vid växelföraren och där drivaxlarna går in i lådan. Om det bara är litet läckage så kör vidare och fyll på vid behov.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!