Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hkkla
Jag tror jag har gjort ett misstag. Skulle sänka min T4 och nu misstänker jag att drivaxlarna (en eller båda) har hoppat ur sitt läge på något sätt. Jag vill bara vara förberedd på det nu och veta vad jag behöver tänka på innan jag rör bilen igen. Den har inte flyttat på sej och står fortfarande på pallbockar.
Är det kört nu eller går det här att fixa utan att lägga massa extra pengar? Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa en amatörmeckare som mej. Bilen har kantats av otur sen jag fick den så jag är lite småless. Dessutom stressad då den ska besiktigas på fredag senast, annars blir det en nybesiktning och då hittas väl mer fel som jag därmed inte har råd att fixa, har redan lagt för mycket pengar på denna bil.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Ja du, har dom delat på sig i knutarna har du skaffat dig jobb.
Finns en hel del skrivet om detta, sök och du skall finna.
av hkkla
Men kan något gå sönder bara av att det sker? Förutsatt att motorn stått still och inte försökt driva runt något.
av hkkla
Jag kunde virda ett varv på bromsskivorna så det borde inte vara något problem va? Hade något delat sej eller lossnat borde som minst ha kommit missljud eller liknande från drivaxeln...?
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Förresten, varför misstänker du att de har delat på sig? Har du bara tagit bort fjäderbenet ska inget kunna hända. Det är först när du lossar navet från länkarmen som man måste vara försiktig.
Knutarna innehåller ett gäng kulor som kan vara knepiga att få på plats igen om olyckan skulle vara framme, så nej, inget som kan så sönder (tror jag) dock väldigt pilligt att återställa som sagt.
av hkkla
Nä jag satt och läste om andra som hade sänkt eller bytt fjäderben och hade gjort som jag och då hade det hänt. Eftersom det här inte är något som jag gjort tidigare, i kombination med allmän otur med denna bil, gjorde att jag nojjade upp mej.
Jag har bara lossat fjäderbenet, sedan tryckt ner navet en bit så fjäderbenet har kunnat lirkas ut. Jag har sett bilder på liknande där dom komprimerat fjäderbenet med fjäderspännare innan dom lirkat ut det och därmed inte behjövt trycka ner navet lika mycket.
av Jonas_latt
Jag förstår inte. Är du bara rädd att något kan ha gått fel?
Du har inte sett om det har hänt något?

Montera ihop allt på med däcket och snurra och se om allt går runt som det borde.
Bilen tar inte skada av detta.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Bara för att jag är så nyfiken av mig, undrar vad det är du haft otur med på bilen?

Är inte bara nyfiken, utan även en smula fräck och säger såhär:
Anledningen till min fråga är att provocera en aning också.
Detta då jag har en vän som alltid har "otur" med bilar, fast egentligen handlar det om att han köper skrot och inte kan något om bilar direkt. Och då skylls det alltid på otur..
av hkkla
Jag är nog lite som din polare och inte kan så mycket och när det ena efter det andra man upplever som fel och otur mer beror på inkompetens så blir man lite trött i längden.
Jag pysslar med saker som jag aldrig har gjort förrut och då är det en dimma av panikångest att något ska gå galet fel där hela tiden.
Sen att jag har tid hos besiktningen på fredag och då måste den gå igenom gör ju att stressen tilltar något.

Nu är bilen sänkt runt om, nu är bara nästa bekymmer, byta rostiga bromsrör till nya. Eller ja, jag ska kapa bort dåligt och skarva.
Förslag på hur man pallar upp bilen på ett säkert sätt, gärna lite redundant så man kan jobba under den utan att ha hög puls hela tiden.

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]