Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av svergie2
Hejsan! Har en V40 2.0T Jubileum som inte ger någon värme genom AC:n!! Lagom till vintern också! :evil:
Om man drar på full värme så blåser det kanske 18 eller 20+ även efter 20 minuter (då motorn borde ha kommit upp i arbetstemp.)
Några tips eller är det rätt in till service? Man kanske ska blåsa med tryckluft på tempgivaren och se om det är därför :/ Får prova imorgon.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Börja med tempgivaren ja, hade själv en dammtuss där som jag tog bort innan jag blåste. Bara att ta bort plasten framför innan, försiktigt så klart.

Edit: Aha kommer inte motorn upp i arbetstemperatur är det nog som klacken skriver men det är alltid bra med en dammfri tempgivaren i kupén.
av PerLundqvist
Du säger aldrig om motorn når arbetstemperatur eller inte, men antar att den INTE gör det.
Så gör som de andra säger isåfall, byt termostaten!
av pjaar
Säger som tidigare, kontrollera eller byt termostaten. Hade samma problem med värmen i min S40, blev aldrig någon arbetstemperatur och det blev aldrig någon värme i kupén. Termostaten hade gett upp, lätt att byta.
Användarvisningsbild
av V40sport
Lånar tråden lite.

Kör en V40 2,0t från 2001. För en dryg månad sedan märkte jag att tempmätaren slokade lite. Om normalläget på tempen är kl. 15.00 eller femte strecket, så var den nu nere på fjärde och ibland på tredje strecket... Kunde köra tre mil med tempen på "rätt" nivå, innan nålen börjar sloka. Termostatfel, tänkte jag och lade en beställning hos Skruvat.se.

Bytte termostaten på 5 minuter och varmkörde bilen. Ingen större skillnad. Tänkte att min snålhet bedragit visheten så jag knallade in på Bilbolaget och köpte en "Original-termostat" av fabrikatet Wahler. Bytte den idag och fyllde även en skvätt kylarvätska innan en ordentlig tur för att få upp tempen. Mätaren steg till 90 grader (kl. 15.00) men sedan sjönk tempen igen. Nålen lade sig mellan streck tre och fyra.

En termostat öppnar vid 90 grader. När tempen sedan sjunker så ska ju termostaten stänga systemet och på så sätt höja tempen igen.

Kan också säga att jag bytte tempgivare för ett par år sedan. Symtomen då var att motorn fick fel data, eftersom givaren angav lite hipp som happ. Ganska säker på att det inte är givarfel denna gång.

Frågor:
  • Har jag luft i systemet?
    Borde inte luft snarare göra så att tempen stiger?
    Vad mer än termostaten kan krångla?
    Borde jag byta Glykolen också?
    Kan 2 nya termostater verkligen vara felande?
Det är något irriterande att tvingas sitta och syna tempgivaren hela tiden. Man är ju lite rädd om maskinen.

Tacksam för alla tips och förslag.
Användarvisningsbild
av V40sport
Bumpar den här tråden, så här fram på vårkanten.

Efter att ha grottat ner mig i termostater, eller om det kanske var nån givare som spökade - t ex. till AC:n så hittade jag plötsligt själva felet.

För ett par år sedan bytte jag ju termogivaren som sitter i termostathuset. Allt verkade frid och fröjd till sent i höstas. Om detta kan man ju läsa i mitt inlägg här ovan. Nåväl, nu upptäckte jag att sladden från denna termogivare var blöt... av glykol!!
:oops:
Man får väl kalla det förarfel eller möjligen mekanikerfel.

När jag bytte denna givare, för ett par år sedan, missade jag betydelsen av gängtätning. Lite i taget hade glykolen drivit förbi gängan och vidare längs kabeln, tills vattnet nådde kontakten och Ohm-talet på signalen till motordator och instrument blev fel. När det var som värst uppstod samtliga symtom jag läst om i detta forum: Grinig bil vid startögonblicket, hög tomgång, självgasande bil och en tempmätare som antingen låg i botten, hängde på halv stång eller slog i taket.

Så efter att ha beställt en ny givare på Volvo för det facila priset av 467.- så gick jag all in och slog till på en tub gängtätning också.
Tappade ur en skvätt glykol när termostaten plockades ur. När gängorna var rena droppades gängtätning på givarens gänga och sen skruvades den ordentligt fast. Fyllde efter glykol i systemet.

En provtur bekräftade att jag haft felet framför näsan hela tiden - Inom 3 minuter efter start gick tempen upp dit den ska vara och nålen på mätaren landade mitt på skalan. 92 grader.

Jaha, då har man lärt sig nåt igen... T ex. att göra rätt från början.

Bild
Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]

Sedan börjar den "bluddra" och k[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]