Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tiizen
hej har nyss bytt åt mig en Volvo v40 t4 98a fas1 som gått 19500 typ
Men har ett problem bilen är svår startad när den stått ett tag ca 15 min men om man startar den direkt efter man stänkt av den så hoppar den igång hur lätt och finns som helst..verkar vara nå med sopptrycket..
Har bytt tempgivare, soppapump, btr med brygga men inge skillnad får liksom nöta på starten ca 10-15 sek innan den hoppar igång går skit bra när den går..kan kanske hittat felet men vet inte tror att den kan vara bakre tryckregulator??? eller är de någon på denna sida som kanske vet.?

länk till bakre tryckregulator för er som inte vet hur den ser ut (men min har två anslutningar till som inte finns på bilden..)

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/bakre_.gif
av PerLundqvist
Jag har samma problem som du, och även bytt alla dessa grejer.

Stiften är vita, vilket bör tyda på mager blandning. Vad kan bero på det?
av benka1
I mitt fall va det lilla slangen som går från insugsröret som va av,alltså som fortsätter ner till röret till turbon!
Sitter fast skjutet i ett plaströr o då suger den tjuv luft i röret antar jag?
Mina stift va kritvit o bilen gick ej igenom besiktningen pga av för dåliga avgasvärden.
efter byte av lillslangen o rengjord vevhusventilation så är stiften brun o fina,skummt men nåt är det av det jag åtgärdade
i alla fall!
Har ej hunnit besikta bilen igen så.........
Bilen är mycket mer lättstartad nu va ett tag inne på om styrdatorn knasa men verka ej så nu!
av PerLundqvist
Försökt att kolla efter spruckna vaacumslangar utan resultat, även sprayat startgas/bromsrengöring överallt utan resultat.

Bilen startar däremot direkt om jag hjälper till med lite extra gas på pedalen, men annars ganska trögstartad med en "dippande" tomgång.

Kan bränslerelät ha någon påverkan i detta? Eller dåligt bränslefilter?
av PerLundqvist
Ja man hör pumpen gå några sekunder för att sedan sluta om man har tändningen i läge 2, men den startar ej lättare. Redan provat för att säkerställa om bränsletrycket va för dåligt.

Tomgångsmotor och spjällhus är rengjorda, tomgångsmotor har jag nog försökt med 3 gånger, ej blivit bättre av det.

Mer tips tack!
av RNV40
Hade ett liknande problem på min T4 -98. bytte bränsletrycksregulator (under fuel railen) så var det borta.

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]