Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mopar440
Hej,
Har en steg 3 trimmad V40 T4 fas II, som strular lite!
När jag köpte den, var ladtrycket endast 0,9 bar!? ?:-/
Har bytt magnetventil ock tändstift, så nu har det kommit upp på 1,1 bar i 5´ans växel................men fortfarande inte dom 1,35 bar enligt mjukvaran ifrån BSR!? Plockar man bort slangen ifrån klockan på turbon, så laddar den som den ska 1,5bar! :-O)
Till info, så hörs et högt "schwuuush"-ljud, varje gång jag växlar ( låtar nästan som en extern dump )............hvad kann det vara - kass avlastningsventil???

Idéer?

Tack, på förhand.

Dansken
Senast redigerad av 1 Mopar440, redigerad totalt 0 gånger.
av rudarmy
kolla upp glt först
sen pumpar du bara varmluft om du laddar 1.5bar med 14t.
spänn tryckklockan 1 varv så höjer du ca 0.1bar
1.3 är lagom
av Mopar440
rudarmy skrev:kolla upp glt först
sen pumpar du bara varmluft om du laddar 1.5bar med 14t.
spänn tryckklockan 1 varv så höjer du ca 0.1bar
1.3 är lagom
GLT ??:-/ Har tyvärr ingen erfarenhet av turbo-justering, så kann du kanske beskriva lite noggrannare............evt en bild? :oops:

Tackar!
av rudarmy
Öppna huven, kolla efter luftfilterboxen, på den sidan in mot kupén finns en magnetventil(mv), en svart grej som 3st små slangar är kopplade till . På mv finns även ett kontaktstycke som du ska koppla ur.
Ut stämpla på 3an läs av laddtrycket vid ca 5000rpm, det är det laddtrycket som är glt(GrundLaddTryck)
Gissar att den visar runt 0.4
av Mopar440
rudarmy skrev:Öppna huven, kolla efter luftfilterboxen, på den sidan in mot kupén finns en magnetventil(mv), en svart grej som 3st små slangar är kopplade till . På mv finns även ett kontaktstycke som du ska koppla ur.
Ut stämpla på 3an läs av laddtrycket vid ca 5000rpm, det är det laddtrycket som är glt(GrundLaddTryck)
Gissar att den visar runt 0.4
Bra! :-)-)
MV ä numera grå, då den redan har bytts :wink:
Ska kolla i kväll.........återkommar.
Användarvisningsbild
av Nightmare89
Jag har Autotech steg 3+ kör med ett ladd på 1.4 räcker gott!! Fas 2 har även klenare stakar å kolvar drarr du på förmycket så är det snart salad :???: :(

Fas 2 ska ladda 0.5 grund och 0.7-0.9 original
av Mopar440
Har nu själv kollad lite ( dom mätningarna/info som jag hadde var gjorda av BSR ).
GLT=0,6 bar ( enligt rudarmy´s beskrivning ) :wink:
Laddtryck max med gasen i golvet= 1bar???
Enligt BSR´s databas, så ska den vara Steg3 trimmad i 09..........!
Laddtrycket är vel styrd av Steg3 softwaren, eller hur............man behövar vel inte ställa manuelt på wastegaten - eller?
av rudarmy
schwuuush"-ljudet, kan ju vara nåt läckage i en slang,
Kolla så alla slangar sitter fast i intercoolern å är hela
Kolla särskilt den undre.
av Mopar440
rudarmy skrev:schwuuush"-ljudet, kan ju vara nåt läckage i en slang,
Kolla så alla slangar sitter fast i intercoolern å är hela
Kolla särskilt den undre.
Jag har redan kollad slangorna, då min första tanke var att ljudet måste bero på et läckage.............men har inte hittad nåt fel - än! Ska göra en hemma-tryck-test, då kanske jag hittar ett läckage.

Återkommar...........
Användarvisningsbild
av vetten
Har du kollat upp wg-n? Det kan ju vara något läkage där.
Sen har du öppet filter, kan sitta inbygt i orginalboxen det sitter oftast öppet filter på chippade bilar i så fall kan det ju bara vara det normala dumpljudet du hör det låter ju just "schwuuush" :mrgreen: och brukar vara tydligare med öpper filter tillsamans med höjt laddtryck det blir ju mer luft som ska ut när dumpen öppnar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Bagageluckan på bilen har börjat k[…]

Tjenare alla !ny i forumet. Min älskade vita[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gj[…]

Varför byta? Där är ju beägg k[…]