Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kock11
#806943
Hej och God jul på er.

Jag har nu kopplat in extraljusen men fungerar inte ?
Har kopplat så här:

Relä nr 86 till jordchassi
nr 30 till via säkring direkt till batterietplus , nr 87 till extra extraljusen / den andra kabeln som kommer från extraljusen sitter på batteriets minus.
nr 85 2 st till var och en till bilens jord helljuset (Gulkabel)
Men det funkar inte i alla fall
Vad gör jag för fel ?

Önskar eran kunskap kan hjälpa mig :)
Senast redigerad av 1 kock11, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#806990
Välkommen till forumet!

Det du vill ha hjälp med har skrivits om många gånger förut, så sök i forumet så ska du se att du hittar hjälp. Svarade själv på precis det för bara några dagar sedan.
:wink:
av kock11
#819219
Variosboy skrev:Välkommen till forumet!

Det du vill ha hjälp med har skrivits om många gånger förut, så sök i forumet så ska du se att du hittar hjälp. Svarade själv på precis det för bara några dagar sedan.
:wink:
Har fortfarande inte fått igång extraljusen ??

Har kopplat relät så här : 30 + säkring direkt till batteriet + , 85 till helljus +, 86 helljus - , 87 + extraljus , extraljus - till jord chassi , när jag startar bilen så då slås extraljuset på samtidigt lyser halvljudet , vad har jag gjort för fel ??
#819237
Jag tror du har kopplat 85 och 86 fel. Tror inte dom sitter över helljuset som du säger. Och är det så att du kopplat rätt där så sitter inte 87 till lamporna utan 87a.
För att utesluta alternativ ett, att 85 och 86 är fel så gör du som så att du startar bilen och mäter mellan 85 och 86. Har du spänning där då så är det fel.
Kan även kollas utan att mäta genom att helt enkelt ta bort en av dom från ditt relä, slocknar extraljusen då så sitter inte styrkablarna på helljuset. Fortsätter det att lysa så har du kopplat på 87a., detta tror jag dock inte på, för då skulle det lysa även med bilen avstängd..

så. Steg ett, verifiera att du faktiskt kopplat som du "tror" att du kopplat.
Vanligaste felet vid felsökning är att man antar att man gjort saker rätt istället för att konstatera det genom kontroll!

Återkom med resultat!
#819424
Ja, knappen kan man strunta i. Sen är ju 85 och 86 felkopplade om man läser hur han har kopplat jämfört med bilden jag länkade till.
Eftersom extralyset går på direkt så har han antingen kopplat in sig på halvlyset eller så är det nåt annat knas. På FAS1 så är ju lyset minusstyrt.
av kock11
#819852
Variosboy skrev:Jag tror du har kopplat 85 och 86 fel. Tror inte dom sitter över helljuset som du säger. Och är det så att du kopplat rätt där så sitter inte 87 till lamporna utan 87a.
För att utesluta alternativ ett, att 85 och 86 är fel så gör du som så att du startar bilen och mäter mellan 85 och 86. Har du spänning där då så är det fel.
Kan även kollas utan att mäta genom att helt enkelt ta bort en av dom från ditt relä, slocknar extraljusen då så sitter inte styrkablarna på helljuset. Fortsätter det att lysa så har du kopplat på 87a., detta tror jag dock inte på, för då skulle det lysa även med bilen avstängd..

så. Steg ett, verifiera att du faktiskt kopplat som du "tror" att du kopplat.
Vanligaste felet vid felsökning är att man antar att man gjort saker rätt istället för att konstatera det genom kontroll!

Återkom med resultat!
Hej , jag måste kolla med dig om jag har kopplat fel kablar vid lampuset , det är ett lamphus som har två reflektorer , jag har kopplat dom kablar som sitter bakom den där spänningsdosan innanför finns bara två kablar , helljuset sitter innerst i lamphuset. sen har jag inga 87a på reläet.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!